Dyrektywa Omnibus
Na skróty
Początek roku 2023 przyniósł zmiany w prawie konsumenckim, wynikające z konieczności dostosowania go do przepisów obowiązujących w całej Unii Europejskiej. Dyrektywa Omnibus jest jedną z tych, która ma zwiększyć ochronę konsumentów w Polsce. Co tak naprawdę oznacza jej wprowadzenie?
Czego dotyczy dyrektywa?
Dyrektywa Omnibus, która weszła w życie 1 stycznia 2023 roku, unowocześnia i poprawia egzekwowanie praw konsumentów, a także zwiększa transparentność rynku e-commerce. Nakłada ona na przedsiębiorców m.in. obowiązek informowania klientów o obniżkach cenowych. Dlatego obecnie, jeśli przedsiębiorca wprowadza w swoim sklepie promocję lub wyprzedaż, musi oprócz aktualnej ceny podać też najniższą cenę danego produktu z 30 dni poprzedzających obniżkę.
Jaki jest jej cel?
Celem wprowadzenia dyrektywy Omnibus jest zapobieganie nieprawidłowym praktykom w handlu, jak sztuczne zaniżanie lub zawyżanie cen, a także publikowanie nieprawdziwych opinii o produktach w sieci. Dzięki temu promocja będzie teraz prawdziwą promocją, a konsument zobaczy w sklepie internetowym lub stacjonarnym 3 ceny – regularną, obniżoną oraz najniższą z ostatniego miesiąca. Także zamieszczone przy produkcie opinie będą musiały być potwierdzone.
Jak to wygląda w praktyce?
Każdy klient szuka najniższej ceny interesującego go produktu. Dotychczas jednak narażony był na pewne nieścisłości w informowaniu o cenie produktu. Zdarzało się, że sklepy chwaliły się promocją produktu, którego cenę chwilę wcześniej podniosły. Teraz jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na obniżenie ceny produktu, ma obowiązek poinformować klienta o jego najniższej cenie, która była stosowana w ciągu ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem rabatu. Ma to na celu uwiarygodnienie działań sprzedającego przed konsumentem. Warto jednak przyglądać się etykietom produktów, czy to w sklepach stacjonarnych, czy internetowych, bowiem wciąż zdarza się, że właściciele sklepów wprowadzają klientów w błąd. Uczciwy sprzedawca zastosuje się do dyrektywy Omnibus.
Jakie są kary za naruszenie dyrektywy?
Nad respektowaniem dyrektywy Omnibus czuwa wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej. Ma on prawo nałożyć kary na przedsiębiorców za niewykonywanie obowiązków, jakie wynikają z dyrektywy. Pojedynczy incydent oznacza karę w wysokości do 20 000 zł, zaś w przypadku powtarzania się nadużyć kara rośnie do 40 000 zł. Skrajne przypadki naruszania zbiorowych interesów konsumentów są najbardziej piętnowane – w tym wypadku przewidziano karę w wysokości do 10% rocznego obrotu danego przedsiębiorcy.
Warto zainwestować w specjalistyczną wtyczkę
By zastosować się do dyrektywy Omnibus, jeśli korzystasz z silnika Woocommerce, wystarczy zainstalować w swoim e-sklepie odpowiednią wtyczkę (Woocommerce Omnibus), która w sposób automatyczny będzie wyświetlać najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni. Dzięki temu każda zmiana ceny zostanie przez wtyczkę zapamiętana i w odpowiednim momencie wyświetlona na karcie produktu. A właściciel sklepu internetowego uniknie nieprzyjemności związanych z niezastosowaniem się do przepisów.