Jakie teksty lubi Google? Poznaj zasady SEO copywritingu

|

5
(1)

|

|

SEO copywriting

W czasach, gdy wyszukiwanie informacji o produktach/ usługach przenosi się do internetu, copywriting w klasycznym wydaniu może okazać się mało wystarczający. Z nawet najbardziej sprzedażowym komunikatem trudno będzie ci trafić do potencjalnych klientów, którzy korzystają z wyszukiwarki. Jest jednak coś, co pomoże ci do nich dotrzeć. To SEO copywriting. Poznaj jego zasady, by twoje teksty polubiło Google – dzięki temu mają szansę zawędrować na sam szczyt wyników wyszukiwania.

Jak wynika z raportu Bezpieczni na zakupach 2022, nawet 71% Polaków korzysta z Internetu każdego dnia ? Większość osób wykorzystuje sieć do tego, aby znaleźć informacje o interesujących go usługach czy produktach. Ogranicza się przy tym do przejrzenia kilku pierwszych linków z organicznych wyników wyszukiwania.

Czy teraz już wiesz, dlaczego warto zadbać o tekst nie tylko pod kątem sprzedażowym, ale również dopasować ją do wymogów SEO? Treść musi uwzględniać wytyczne algorytmu Google – w przeciwnym razie twoja strona internetowa nie trafi na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Zginie pośród konkurencji, w efekcie czego zostanie ci odebrana szansa na pozyskanie klientów.

Teksty SEO – z czym się kojarzą, a czym są?

Słyszysz: „teksty SEO” – myślisz: „słabej jakości teksty, przesycone słowami kluczowymi, powstające w celu zdobycia linku”. Taka definicja nie jest już aktualna od kilkunastu lat. Wszystko zmieniło się (na szczęście na lepsze)! w 2011 roku – wraz z wprowadzeniem algorytmu Panda. Wtedy to w czeluściach Internetu zniknęły teksty pozbawione wartości merytorycznej i zduplikowane.
Teksty SEO we współczesnym wydaniu to treści zoptymalizowane pod kątem aktualnych algorytmów Google. Muszą jednak nieść za sobą wysoką wartość merytoryczną, tj. odpowiadać na potrzeby informacyjne odbiorców.

Pamiętaj! Teksty SEO to bardzo obszerna kategoria, do której zalicza się m.in.:

  • treści na stronę internetową,
  • opisy kategorii w sklepie internetowym,
  • opisy produktów w sklepie internetowym,
  • artykuły publikowane na blogu firmowym,
  • artykuły publikowane w serwisach zewnętrznych

SEO copywriting – co to jest?

Google dąży do tego, aby prezentować wyłącznie te informacje, które są przydatne i wartościowe. Stawiając na pierwszym miejscu potrzeby internauty, porządkuje treści pod kątem ich użyteczności. Oznacza to, że teksty nasycone słowami kluczowymi to zdecydowanie za mało, aby zajęły wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Podobnie jak treści sprzedażowe, które – choć charakteryzują się wysoką jakością – są pozbawione elementów wpływających na poprawę widoczności w wyszukiwarce.

I właśnie tak zrodził się SEO copywriting – sztuka tworzenia wysokiej jakości treści – przyjaznych nie tylko robotom wyszukiwarki, ale i wartościowych dla odbiorców. Ukierunkowane na potrzeby potencjalnych klientów, pomagają zdobyć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

SEO copywriting wymaga umiejętnego połączenia technik sprzedażowych z najważniejszymi zasadami wspierającymi pozycjonowanie. Tylko w ten sposób uda się zadowolić wszystkie zainteresowane „strony”:

  • roboty Google, które odpowiadają za przetwarzanie i indeksację zawartości strony internetowej;
  • potencjalnych klientów, którzy dotrą do twojej oferty i zapoznają się z nią.

Usatysfakcjonuje to również Ciebie – SEO copywriting pomaga zwiększyć ruch na stronie www, co może przełożyć się na lepszą konwersję.

7 najważniejszych zasad SEO copywritingu

Istotą SEO copywritingu jest dostarczenie wartościowej treści, która jednocześnie zostanie zoptymalizowana pod kątem SEO. Jak to powinno wyglądać w praktyce? Jeśli wdrożysz poniższe zasady, istnieje spore prawdopodobieństwo, że widoczność strony www będzie znacznie większa.

1. Dobór odpowiednich słów kluczowych

Dobór słów kluczowych nie może być dziełem przypadku. Muszą to być frazy, które charakteryzują się wysokim potencjałem wyszukiwania. Nie możesz jednak koncentrować się wyłącznie na określeniu głównego słowa kluczowego. Niezbędne są też frazy poboczne, które ułatwiają robotom Google osadzenie tekstu w kontekście. Dzięki temu będziesz miał pewność, że treść wyświetli się wyłącznie tym osobom, które faktycznie zainteresowane są danym tematem.

Pamiętaj! Zadbaj o to, aby fraza główna była wyraźnie wyeksponowana w tekście. Powinna pojawić się nie tylko w tytule, ale również leadzie czy nagłówkach H2.

W doborze odpowiednich słów kluczowych mogą pomóc takie narzędzia jak m.in.:

  • Senuto (moduł Baza słów kluczowych);
  • Google Ads (moduł Planer słów kluczowych);
  • AnswerThePublic;
  • Ubersuggest.

2. Określenie długości tekstu

Nie da się wskazać uniwersalnej długości tekstu, który będzie wpisywał się w zasady SEO copywritingu. Wiele zależy od: typu treści, obszerności zagadnienia, tekstów o podobnej tematyce opublikowanej na stronach konkurencyjnych firm. Jeśli chcesz sprawdzić, jak długi powinien być tekst, który wyróżni się w Google, możesz skorzystać z wielu narzędzi. Wśród najpopularniejszych wymienia się m.in. Senuto (moduł Analiza SERP), SurferSEO. Podają one informacje na podstawie najlepszych tekstów konkurencji zajmujących najwyższe pozycje – TOP3 oraz TOP10.

3. 100% unikalności

Google nie lubi powielanych treści. Zapomnij więc o tzw. duplicate content, jeśli zależy ci na zdobyciu wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. I nie chodzi tutaj wyłącznie o kopiowanie tekstów z innych stron internetowych, ale również o duplikowanie treści opublikowanych w obrębie twojej witryny www.

4. Dopasowanie pod kątem intencyjności

Wiesz, że teksty muszą być dopasowane do potrzeb informacyjnych odbiorców. Koniecznością jest więc sprecyzowanie swojej grupy docelowej, ale nie tylko pod kątem płci, wieku, wykształcenia czy miejsca zamieszkania.

Jeśli potencjalnego klienta chcesz zamienić w kupującego, musisz uwzględnić to, na jakim etapie lejka sprzedażowego się znajduje. Innych informacji będzie poszukiwać osoba, która poszukuje ogólnych informacji, a innych – osoba świadoma swoich oczekiwań, potrzebująca potwierdzenia słuszności swojego wyboru. W jaki sposób to zrobić? Wystarczy przyjrzeć się wpisywanym frazom.

Przykład. Załóżmy, że odbiorcy poszukują informacji na temat dachowych bagażników samochodowych.

  • Osoba, która dopiero odczuła potrzebę takiego zakupu, będzie chciała pozyskać najważniejsze informacje (np. rodzaje bagażników, sposób montażu itp.). Z dużym prawdopodobieństwem będzie wpisywać takie frazy jak „bagażniki samochodowe”, „bagażniki samochodowe na dach”. W tym przypadku potrzebne będą teksty ogólne, nakreślające dostępny asortyment – uwzględniające najpopularniejsze słowa kluczowe.
  • Osoba, która jest zdecydowana na zakup konkretnego rodzaju bagażnika, będzie potrzebowała wsparcia przy wyborze odpowiedniego modelu. Bardzo możliwe, że będzie wpisywać w Google takie frazy jak np. „bagażniki samochodowe Thule”. Tutaj sprawdzą się treści (z wykorzystaniem słów kluczowych o największym potencjale) porównujące konkretne bagażniki – z akcentem na wady i zalety poszczególnych opcji.

Na tym właśnie polega tzw. idea intencyjności. Poprzez treść odpowiednio dopasowaną odbiorcy znajdującego się na każdym etapie lejka marketingowego możesz zwiększyć prawdopodobieństwo domknięcia sprzedaży.

5. Poprawa czytelności treści

Choćby nie wiem jak bardzo wartościowy był tekst, nikt nie zapozna się z jego treścią, jeśli poszczególne akapity będą się zlewać w jeden. Jest to mur nie do przebicia, który zniechęca do zapoznania się z zawartością. Tekst z wyróżnionymi śródtytułami i podzielony na akapity prezentuje się znacznie lepiej. Łatwiej też przez niego przebrnąć. Konkretne nagłówki ułatwiają też skanowanie – co jest nieocenionym wsparciem podczas zapoznawania się z długim tekstem.

Aby poprawić czytelność treści, wystarczy zadbać o prawidłową strukturę. Chodzi o wykorzystanie nagłówków: H1 oraz niższego rzędu (H2-H6), co nie tylko zwiększa czytelność. Okazuje się, że stosowanie śródtytułów (najlepiej z odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi) przynosi korzyści z punktu widzenia SEO. Taka struktura ułatwia robotom Google zrozumienie tego, które informacje są ważne. Przekłada się to na wzrost pozycji witryny w wynikach wyszukiwania oraz zwiększenie średniego czasu spędzonego na stronie przez użytkownika.

Mile widziane są m.in. zastosowanie właściwej interlinii, wypunktowania, tabele, wyróżnienia najważniejszych wyrażeń. Słowem – wszystko to, co ułatwia skanowanie treści.

6. Multimedia

Grafiki, infografiki, filmiki – to elementy, które zwiększają zainteresowanie tekstem i jednocześnie poprawiają potencjał SEO. Warto je dodawać zawsze – w miarę możliwości. Dzięki temu zwiększysz atrakcyjność tekstu – zarówno w oczach odbiorcy, jak i robotów Google.

7. Dbałość o kwestie techniczne

Tekst spełniający zasady SEO copywritingu powinien być dopasowany także pod kątem technicznym. Mowa m.in. o:

  • umieszczeniu słowa kluczowego w nagłówku (tytule), leadzie oraz nagłówkach niższego rzędu;
  • uzupełnieniu meta danych (title i description);
  • umieszczeniu grafik i opatrzeniu ich opisem alternatywnym.

Właśnie takie teksty lubi Google i takie teksty mają szansę przekonać do zakupu potencjalnych klientów.

SEO copywriting – dlaczego warto?

SEO copywriting potrafi zaprowadzić twoją stronę firmową na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Jednak nie jest to jedynym powodem, dla którego warto postawić na optymalizację treści pod kątem wymogów Google. Czy wiesz, że teksty SEO:

  • pomagają wygenerować większy ruch na stronie?
  • mają większą szansę na zainteresowanie ze strony czytelnika?
  • pomagają budować wizerunek eksperta?

Warto więc poświęcić czas na dostosowanie treści do zasad SEO copywritingu – to inwestycja, która prędzej czy później zwróci się.

Artykuł powstał we współpracy z agencją copywriterską Sago Media

Jak przydatny był ten wpis?

Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Ponieważ uważasz, że ten post był przydatny...

Śledź nas w mediach społecznościowych! aby dowiedzieć się więcej!

Firmowa.pl

Baza wiedzy z zakresu biznesu, marketingu, prawa, księgowości i finansów.