Konto marki w social mediach. Najważniejsze elementy, o których musisz pomyśleć, aby prowadzić super profil!
Na skróty
Prowadzenie konta marki samemu w social mediach to bardzo odpowiedzialne i wymagające zadanie. Jeśli nie powierzamy go agencji marketingowej powinniśmy sami posiadać odpowiednią wiedzę aby prowadzone przez nas konto było interesujące i ciekawe dla odbiorców. W tym tekście przedstawiamy wszystkie najważniejsze kwestie, o jakich musimy pamiętać, prowadząc samodzielnie profil marki i dzięki którym będziemy mogli realizować nasze cele promocyjne.
Kompletny profil
Pierwszą kwestią, na jaką warto zwrócić uwagę, mówiąc o poprawnym prowadzeniu konta marki w social mediach, jest jego kompletne uzupełnienie. Wbrew pozorom jest to bardzo ważny czynnik który buduje zaufanie i pozytywny odbiór naszej marki. Kompletne uzupełnienie profilu jest również ważne pod kątem SEO i eksponowania naszego konta w wyszukiwarce na danym serwisie społecznościowym.
Zakładając zatem konto marki powinniśmy zadbać, aby widniały na nim wszystkie możliwe do podania informacje. Nie powinniśmy pozostawiać żadnych pustych formularzy ani pól, dodając nawet dodatkowe informacje o naszej marce. Będą z pewnością to dane lokalizacyjne, godziny otwarcia, a także opis marki czy linki do miejsca w którym można kupić nasze produkty.
Regularne publikowanie
Drugim aspektem, na który również powinniśmy zwrócić uwagę gdy prowadzimy konto marki jest regularne publikowanie. Dotyczy to zarówno krótkich postów, jak i dłuższych treści typowo contentowych. Niezależnie od tego, co publikujemy na naszym profilu powinny być to regularne publikacje – najwyżej co kilka dni. Dzięki temu przyzwyczaimy naszych odbiorców iż warto pojawiać się na naszym profilu regularnie i sprawdzać jego zawartość. Regularne publikowanie treści to także budowanie pozytywnego wizerunku aktywnej marki. Jeśli odbiorcy będą wiedzieli, iż działamy aktywnie w sieci, zachęci to również do korzystania z naszych usług, gdyż odbiorcy będą spodziewali się że zakup produktu lub usługi będzie realizowany równie aktywnie.
Dobrym pomysłem jest wybranie konkretnych dni lub godzin, aby publikować w tym samym czasie. Jeśli nie możemy pozwolić sobie na poświęcenie dużej ilości czasu na takie zadanie, warto wykorzystywać do tego celu specjalne wtyczki czy programy.
Angażowanie odbiorców
Ważnym elementem prowadzenia profilu w mediach społecznościowych jest angażowanie odbiorców. Dzięki temu będziemy mogli liczyć na grono aktywnych fanów, którzy będą dużo lepszymi klientami, niż Ci obserwujący jedynie różne marki. Angażując odbiorców w życie profilu przywiązujemy ich do naszej marki i zwiększamy szansę na sprzedaż.
Przede wszystkim powinniśmy skracać dystans z naszymi odbiorcami i zadawać im pytania otwarte. Dzięki temu będą czuli się docenieni i będą mogli wyrazić swoje opinie. Możemy robić to regularnie, zadając pytania odnośnie funkcjonowania naszej marki, ale także na inne na tematy. Możemy również organizować wspólne eventy, spotkania czy projekty, wspólnie wykonując konkretne zadania np. charytatywne. Stworzenie nowego produktu wspólnie odbiorcami czy inne działania z pewnością pozwolą zaangażować ich w życie naszej marki. Angażować odbiorców możemy również organizując różnego rodzaju konkursy. Warto ustalać wtedy wymagające zadania, które będą polegały np. na stworzeniu pracy konkursowej, a nie jedynie napisaniu krótkiego komentarza. Dzięki temu wiele osób, starając się o nagrodę przywiąże się do naszej marki.
Reklama profilu
Bardzo ważnym elementem prowadzenia konta marki w mediach społecznościowych jest reklama profilu na danym portalu. Dzięki temu będziemy mogli gromadzić wokół naszego konta dużą liczbę odbiorców, a tym samym pozyskiwać klientów. Jak zatem powinniśmy reklamować nasz profil w obrębie danego kanału społecznościowego?
Przede wszystkim powinniśmy zadbać o odpowiednie tagowanie i używanie słów kluczowych na profilu, pod którymi chcemy być widoczni w wyszukiwarce danego portalu społecznościowego. Są to ważne elementy, gdyż wiele osób poszukuję informacji bezpośrednio wpisując zapytania w wyszukiwarce na danej platformie społecznościowej. Kolejnym sposobem reklamy naszego profilu jest promowanie się na grupach tematycznych. Najlepiej widać to na Facebooku, gdzie posiadamy rozbudowany i zaawansowany system grup skupiających osoby zainteresowane daną tematyką. Powinniśmy zatem regularnie, jeśli to możliwe publikować reklamę na takich grupach, a jeśli to niemożliwe dodawać content stając się coraz bardziej rozpoznawalnymi.
Do reklamy profilu możemy również używać wewnętrznych systemów reklamowych. Choć są one płatne, jest to dobry sposób na dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej na danej platformie społecznościowej. Chcąc przeznaczyć środki na promocję marki ogólnie, będzie to zdecydowanie najlepszy sposób reklamy, gdyż odbywa się on na danym serwisie społecznościowym. Użytkownicy, którzy zobaczą reklamę np. płatny post, czy baner graficzny będą mogli łatwo przejść na nasz profil, nie wychodząc z serwisu.
Wyróżnij profil
Rzeczą na którą powinniśmy zwrócić uwagę, jeśli chcemy prowadzić profil marki w sieci, jest wyróżnianie się. Na rynku i na poszczególnych platformach społecznościowych konkuruje ze sobą wiele marek branżowych. Są one promowane w praktycznie identyczny sposób, korzystając z tych samych możliwości i rozwiązań. Chcąc jednak skuteczniej od nich pozyskiwać odbiorców powinniśmy wyróżnić profil naszej marki na tle konkurencji.
Aby to robić, mamy wiele różnych metod. Przede wszystkim możemy publikować liczne kody rabatowe, bonusy czy gratisy. Jest to skuteczne narzędzie pozyskiwania klientów. Wiele marek nie decyduje się jednak na nie w obawie przed wysokimi kosztami. W rzeczywistości jednak będą one często dużo niższe, niż np. reklama zewnętrzna i przyniosą większą sprzedaż naszej marce.
Aby wyróżnić się na danym portalu społecznościowym, możemy również używać rzadkich form contentu. Przeważnie inne marki publikują jedynie posty tekstowe, ale także dodają grafiki czy filmiki. Możemy pójść od nich o krok dalej wyróżniające się na rynku, przeprowadzając spotkania live, a także webinaria. Możemy również dodawać zdjęcia interaktywne czy wirtualne spacery, a także podcasty i inne ciekawe treści np. case study. To wszystko sprawia, iż odbiorcy będą chętnie zaglądali na nasz profil, gdyż będą liczyli na ciekawe i niecodzienne materiały.