Pozycjonowanie stron WWW czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o SEO!
Na skróty
Pozycjonowanie stron internetowych to jedna z najlepszych metod marketingu internetowego. Bardzo często pojawia się ona w wielu kontekstach i często słyszymy o niej przy temacie marketingu internetowego, tworzenia strony www czy pozyskiwania klientów. Często również nie do końca wiemy, czym tak właściwie jest SEO i pozycjonowanie, a także na jakiej zasadzie działa, dlaczego pozycjonowanie jest takie ważne i na czym polega. W tym tekście staramy się dokładnie przedstawić te wszystkie kwestie w przystępny sposób, aby móc je od tej pory wykorzystywać świadomie i skutecznie.
Czym jest pozycjonowanie stron internetowych
Pozycjonowanie stron internetowych to jeden z najważniejszych, najskuteczniejszych i najpopularniejszych sposobów promocji marketingu internetowego. Jest to dostosowanie strony internetowej do wyszukiwarki Google w taki sposób, aby witryna pojawiała się w wyszukiwarce na wysokich pozycjach w danej kategorii tematycznej. Wyszukiwarka Google pozwala pozyskiwać spory ruch organiczny na strony, które w niej figurują, a pozycjonowanie wykorzystuje ten mechanizm.
Promowanie się poprzez zwiększenie widoczności naszej witryny w wyszukiwarce Google jest procesem długotrwałym i nieprzewidywalnym. Wdraża się go na przestrzeni wielu miesięcy, a nawet lat. Nie możemy również dokładnie określić czasu pozycjonowania, kosztów czy konkretnych etapów prac z uwagi na bardzo dużą ilość czynników rankingowych. Ogólnie istnieje ich ok. kilkuset. Wyszukiwarka Google skrzętnie skrywa sporą część z nich, ale to właśnie od ich oceny przez roboty indeksujące zależy pozycja naszej witryny w wyszukiwarce Google.
Pozycjonowanie wykorzystuje zatem wiedzę na temat tworzenia rankingu wyników wyszukiwania Google w celu jak najlepszego dostosowania naszej witryny i umieszczenia strony na jak najwyższych pozycjach w wyszukiwarce. Celem pozycjonowania jest głównie pozyskiwanie ruchu organicznego i potencjalnych klientów, ale też budowanie pozytywnego wizerunku marki, zwiększenie zasięgu firmy, czy zwiększenie świadomości marki.
Dlaczego pozycjonuje się witryny?
Witryny internetowe pozycjonuje się z kilku powodów. Przede wszystkim niezoptymalizowane i niepozycjonowane witryny same z siebie nie są dostosowane do wyszukiwarki i bardzo trudno jest im znajdować się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google, z których głównie korzystają użytkownicy. Pozycjonowanie wdraża się zatem, aby nasza strona była na jak najwyższych pozycjach i zbierała jak największy ruch organiczny, gdyż maleje on wraz z kolejnymi pozycjami w rankingu wyników wyszukiwania.
Pozycjonowanie wykonuje się zatem w celu zwiększenia widoczności naszej witryny w internecie, a także do pozyskiwania odbiorców dla naszej marki. SEO, bo i tak nazywane jest pozycjonowanie, może zatem generować nowych klientów, a także odbiorców dla naszej marki niezależnie od branży w której działamy czy oferty jaką przedstawiamy.
Na czym polega pozycjonowanie
Pozycjonowanie stron internetowych ogólnie składa się z dwóch elementów. Są to działania on site, czyli działania optymalizacyjne przeprowadzane na samej stronie internetowej oraz działania off site poza stroną. Do tych dwóch grup zalicza się wiele pomniejszych elementów a działania off site i on site wspólnie składają się na usługę pozycjonowania.
Działania on site czyli optymalizacja strony www
Optymalizacja strony internetowej to przede wszystkim techniczne dostosowanie jej do wyszukiwarki Google, a także usprawnienie i zadbanie o poprawne funkcjonowanie. W tym celu tworzy się odpowiedni projekt witryny, a jeśli strona już istnieje upraszcza się szkielet i kod HTML. Dba się również o odpowiedni hosting, aby zapewniał nieprzerwane i szybkie działanie witryny. Ważnym elementem technicznym jest również aktualizowanie strony pod urządzenia mobilne poprzez stworzenie responsywnej wersji strony internetowej. Optymalizacja strony www to też stworzenie odpowiedniego adresu głównego URL a także odpowiedniej struktury podstron. Adresy tworzone są zgodnie z zasadą user friendly która mówi, aby były proste, przejrzyste, zawierały odpowiednie słowa kluczowe i informowały bezpośrednio odbiorcę, w jakiej części serwisu się znajduje.
Do kolejnych działań optymalizacyjnych zalicza się linkowanie wewnętrzne. Polega ono na umieszczeniu linków łączących wszystkie podstrony serwisu. Ma to na celu ułatwienie indeksowania i przechodzenia robotom Google na kolejne podstrony. Ważną częścią optymalizacji jest również dodawanie contentu na stronę i analiza słów kluczowych. Te dwa elementy są ze sobą bezpośrednio powiązane i są jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Analiza słów kluczowych to dobór takich haseł, pod którymi chcemy być widoczni z naszą stroną w internecie i które dadzą nam największy oraz najbardziej jakościowy ruch. Słowa te zamieszcza się głównie w wysokojakościowym i unikalnym contencie często dodawanym na naszą stronę. Witrynę optymalizuje się pod kątem user experience, czyli pod użytkowników, aby strona była funkcjonalna i wygodna w korzystaniu. Dba się również o aspekt szybkości wczytywania i działania witryny, który ma spory wpływ na pozycjonowanie.
Działania off site czyli poza stroną internetową
Choć działania off site poza stroną internetową stanowią nieco mniejszą grupę działań, w dalszym ciągu są bardzo ważną składową pozycjonowania. Przede wszystkim do takich działań możemy zaliczyć linkowanie zewnętrzne. Jest to pozyskiwanie linków zwrotnych do naszej witryny, które umieszcza się w internecie – w różnych częściach sieci. Ich zadaniem jest ułatwienie odnajdywania naszej witryny robotom indeksującym Google, a także świadczy o renomie i popularności danego serwisu. Kolejnym działaniem pozycjonującym wykonywanym poza linkowaniem jest sprowadzenie ruchu na pozycjonowaną stronę. To działanie podnosi statystyki naszego serwisu i przyspiesza proces pozycjonowania. W sieci możemy również uwiarygadniać naszą witrynę poprzez podawanie spójnych danych NAP np. w katalogach biznesowych, na forach internetowych, czy na Google Maps.
Ile trwa pozycjonowanie
Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem nieprzewidywalnym i dość trudno określić konkretny czas pozycjonowania. Będzie on zależny od wielu indywidualnych czynników, które mogą znacznie wydłużyć lub skrócić ten czas. Możemy jednak opierać się o pewne przewidywania, doświadczenia, statystyki czy wskazania ekspertów.
Mówiąc ogólnie o czasie pozycjonowania, możemy przyjąć iż pozycjonowanie strony w średnio popularnej kategorii tematycznej i pod średnio popularnymi frazami zajmuje od kilku do kilkunastu miesięcy. Adekwatnie pozycjonowanie witryny w najpopularniejszych kategoriach tematycznych np. finansowej czy motoryzacyjnej może zająć nawet rok i przekroczyć ten czas. Pozycjonowanie stron pod mało popularnymi słowami kluczowymi lub w mało popularnych kategoriach np. lokalnych może trwać z kolei do kilku miesięcy czasu.
Na czas pozycjonowania stron internetowych wpływa wiele czynników. Oprócz popularności danej kategorii tematycznej, a także haseł pod którymi pozycjonujemy naszą witrynę wpływ na czas pozycjonowania ma także wysokość budżetu jakim dysponujemy, kompetencje agencji która zajmuje się naszą stroną, cel jaki chcemy osiągnąć, stan witryny, czy intensywność pozycjonowania.
Ile kosztuje pozycjonowanie
Pozycjonowanie strony internetowej może kosztować różne sumy. Przede wszystkim możemy wykonywać je samodzielnie za darmo nie ponoszą z tego tytułu żadnych kosztów. Jeśli zdecydujemy się zlecić pozycjonowanie agencji SEO na rynku znajdziemy oferty pozycjonowania witryn już od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie. Są to budżety, które pozwalają rozpocząć proces pozycjonowania, ale które będą obejmowały jedynie podstawową konfigurację witryny i podstawowe działania. W cenie ok. 1000 złotych miesięcznie lub więcej będziemy mogli wybierać spośród wielu intensywnych i efektywnych pakietów pozycjonowania. W większości przypadków będą one przynosiły zauważalne i pożądane efekty. Nie ma również górnej granicy nakładów na pozycjonowanie i mogą wynosić one kilka tysięcy, lub nawet kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie. Im nakłady na pozycjonowanie będą wyższe tym adekwatnie wyższe efekty będziemy uzyskiwali. Budżety powinny być również dostosowane do sytuacji i celu, jaki chcemy osiągnąć, aby w pełni wykorzystać potencjał pozycjonowania i nie przeznaczać na ten proces zbyt małych lub zbyt dużych sum.
Korzyści pozycjonowania
Pozycjonowanie stron internetowych to przede wszystkim skuteczność. Wyszukiwarka Google jest na tyle popularnym miejscem w sieci, gdzie znajdziemy niebotyczną wręcz ilości odbiorców. Możemy zatem stosunkowo prosto pozyskiwać bardzo duże grupy odbiorców, które będą mogły stawać się naszymi klientami. Jest to stosunkowo proste, wygodne i umożliwia skuteczne pozyskiwanie dużej ilości klientów.
Samo pozycjonowanie jest również efektywnym sposobem pozyskiwania klientów. Przeznaczając środki na pozycjonowanie często będziemy uzyskiwali wysoki stopień zwrotu, a stosunek korzyści płynących z każdej wydanej złotówki jest jednym z najwyższych w całym digital marketingu. Inwestując w pozycjonowanie będziemy czerpali profity z zainwestowanych pieniędzy przez bardzo długi czas – nawet gdy przestaniemy pozycjonować naszą witrynę w konkretnym momencie.
Wysoka pozycja witryny marki w wyszukiwarce Google to również kwestie wizerunkowe. Obecnie wiele osób ocenia firmy bezpośrednio w wyszukiwarce Google po ich stronach internetowych. Brak naszej witryny w internecie może być odczytany bardzo źle, a potencjalni klienci mogą sądzić, iż nasza marka w ogóle nie istnieje. Możemy jednak dzięki pozycjonowaniu budować nasz pozytywny wizerunek, a także wizerunek profesjonalnego lidera branżowego w dowolnej dziedzinie. Kolejnym plusem pozycjonowania jest możliwość spełnienia wielu różnych celów od tych sprzedażowych po wizerunkowe, a także wykorzystywanie strony do pozyskiwania odbiorców w każdej branży.
Samo pozycjonowanie jest bardzo elastycznym sposobem digital marketingu. Nie musimy konkretnie decydować się na przeznaczenie regularnych opłat czy sposób promocji ani zobowiązywać się długoterminowymi umowami. Na rynku istnieje też wiele agencji zajmujących się pozycjonowaniem, którym możemy elastycznie zlecać prace przy naszej witrynie. Promując się w Google, na stronie www możemy również komfortowo zaprezentować naszą markę i produkty które chcemy sprzedać. Będzie to z pewnością dużo efektywniejsze, aniżeli w innych miejscach w sieci z wieloma ograniczeniami np. w social mediach. Ciekawa prezentacja zaspokoi z pewnością wątpliwości wielu osób, a przez to spowoduje lepszy odbiór naszego produktu.
Aby promować się poprzez witrynę internetową w wyszukiwarce Google nie musimy również znać się na kwestiach IT czy SEO. W sieci istnieje wiele agencji, którym możemy po prostu zlecić pozycjonowanie. Wybierając tę opcją nie będziemy musieli wykonywać żadnej pracy ani wysiłku, a będziemy oczekiwali jedynie na napływ nowych klientów. Możemy również z drugiej strony ściśle współpracować z agencją SEO, która będzie zajmowała się naszą stroną w celu przyspieszenia pozycjonowania.
Kiedy warto używać pozycjonowania
Pozycjonowanie stron internetowych przede wszystkim warto używać, jeśli chcemy pozyskiwać klientów. Będzie to sytuacja, w której prowadzimy sprzedaż w internecie, prowadzimy nasz sklep internetowy lub posiadamy stronę www, na której prezentujemy swoje usługi. Wiele osób właśnie w wyszukiwarce Google poszukuje konkretnych produktów i usług zarówno tych lokalnych, jak i cyfrowych, czy z dostawą do domu.
Pozycjonowanie naszej strony internetowej powinniśmy również wdrażać, jeśli prowadzimy markę i mamy wysokie aspiracje. Obecnie nowoczesna i wysoko wypozycjonowana witryna w danej kategorii tematycznej to konieczność, jeśli chcemy być liderami branżowymi i budować dużą, kompleksową firmę.
Pozycjonowanie serwisów internetowych warto wdrażać, jeśli posiadamy środki i poszukujemy skutecznej metody promocji. Jak wiemy w digital marketingu nie ma rzeczy pewnej, ale możemy w ten sposób sprawdzić osobiście czy pozycjonowanie może stać się głównym sposobem reklamy naszej marki.
Pozycjonowanie możemy również wdrażać, jeśli chcemy zainwestować część zysków w reklamę, a także rozwijać naszą markę pod tym kątem. Pozycjonowanie powinniśmy również wdrażać niezależnie od stanu portfela i naszych możliwości, gdy po prostu chcemy zaistnieć w internecie. SEO jest podstawowym sposobem zwiększenia widoczności marki, w sieci którego nie możemy pomijać.