10 sposobów zwiększenia przychodów e-sklepu
Na skróty
Sklepy internetowe mają obecnie „swój czas”. Pandemia przyzwyczaiła wielu konsumentów do zakupów online i przyczyniła się do bardzo dynamicznego wzrostu tego sektora. Sprawiło to jednak również, że w sieci pojawiła się większa konkurencja. Teraz bardziej niż kiedykolwiek warto dbać o klienta oraz jego potrzeby. Sprawdź, jak zwiększyć przychody e-sklepu!
1. Przejrzysta, przyjazna strona internetowa
Zakupy online są cenione między innymi za wygodę i łatwy dostęp do szerokiej oferty towarów. Korzystanie ze sklepu online, wyszukiwanie towarów czy ich dodawanie do koszyka w żadnym wypadku nie powinny więc być drogą przez mękę. Najpopularniejsze sklepy internetowe mają przyjazne interfejsy, przejrzysty układ i przyjemną szatę graficzną. Asortyment powinien być podzielony na wyraźne kategorie, a wyszukiwarka powinna bez trudu znajdować towary pasujące do wpisanego zapytania. Najważniejsze przyciski powinny być dobrze widoczne, podobnie jak ceny. Jeśli Twój sklep internetowy zaczyna generować mniejsze dochody, jednym z pierwszych kroków powinno być przyjrzenie się UX (User Experience – doświadczeniom użytkownika) –najlepiej z pomocą fachowców, choć pewne błędy można wyłapać też samodzielnie.
2. Rzetelne informacje
Strona sklepu internetowego absolutnie nie może przedstawiać nierzetelnych informacji czy wprowadzać klienta w błąd. Należy pamiętać, że wystawienie towaru na sprzedaż w sklepie internetowym stanowi dla klienta sygnał, że jest on dostępny. Nie ma nic bardziej irytującego niż podjęcie decyzji o zakupie i otrzymanie informacji o tym, że jest on niedostępny dopiero przy próbie zapłaty lub nawet po jej dokonaniu. Jeśli sprzedajesz artykuły dostępne tylko na zamówienie lub z innych powodów objęte dłuższym czasem oczekiwania, warto wyraźnie zaznaczyć to na stronie. Przejrzystość informacji powinna też obejmować kwestie takie jak koszty wysyłki czy polityka zwrotów!
3. Prosta rejestracja
Nadmierna „biurokracja” potrafi skutecznie zniechęcić do zakupów. Jeśli nie ma takiej potrzeby, nie zmuszaj klientów do wypełniania bezsensownych formularzy. Rejestracja konta klienta powinna być prosta i szybka – wówczas istnieje zdecydowanie większe prawdopodobieństwo, że więcej osób zdecyduje się na jego założenie. Warto umożliwić też dokonanie zakupów bez rejestracji – wielu klientów docenia możliwość szybkiego zakupu bez zbędnych zobowiązań i zapamiętywania haseł dostępu do konta. Jeśli istnieje potrzeba zebrania danych klienta, zadbaj o to, aby pytania były proste, istotne i ograniczone do minimum.
4. Transparentność i uczciwość
Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z zagrożeń czyhających w internecie. Niestety nadal nie brakuje naciągaczy i firm, które żerują na ludzkiej naiwności. Świadomi konsumenci nigdy nie dokonują zakupów w sklepach, które wyglądają podejrzanie. Dlatego warto zadbać o transparentność. Umieszczenie danych firmy i adresu jej siedziby w stopce lub zakładce „kontakt” nic nie kosztuje, a od razu sprawia, że firma prezentuje się profesjonalnie i uczciwie. Warto też zamieścić numery telefonów i adresy e-mail umożliwiające skontaktowanie się ze sklepem w razie pytań lub problemów. Dzięki temu obawy wielu nowych klientów znikną.
5. Polityka zwrotów i reklamacji
Zwrot i reklamacje są nieodłączną częścią działalności w handlu internetowym. Nie da się tego ominąć. Nawet najlepiej zaprezentowany online towar w praktyce może się okazać niezgodny z oczekiwaniami. Przejrzysta polityka zwrotów i reklamacji umieszczona w widocznym miejscu na stronie pomoże klientowi się upewnić, że w razie problemów będzie mógł skorzystać ze swojego prawa do zwrotu. Zgodnie z prawem każdy klient ma 10 dni na dokonanie zwrotu towaru bez podawania przyczyny. Wiele sklepów internetowych proponuje jednak wydłużone okresy zwrotów, które z punktu widzenia klienta zapewniają znacznie większy komfort.
6. Szybka i wygodna dostawa
Badania dotyczące zachowań i preferencji klientów sklepów internetowych pokazują wyraźnie, że kwestie związane z dostawą są dla nich bardzo ważne. Większość nabywców wybiera płatność z góry. Nic więc dziwnego, że chcą jak najszybciej otrzymać opłacony towar. Dostawa w przeciągu 24 lub maksymalnie 48 godzin jest już standardem, od którego nie powinno się odbiegać. Dużym atutem mogą być natomiast jeszcze szybsze dostawy, nawet jeśli są oferowane tylko na ograniczonym terenie. Warto zadbać również o różnorodność dostępnych form wysyłki, ponieważ wielu klientów sklepów internetowych ma swoje konkretne preferencje w tym zakresie. Niektórzy wolą nawet zrezygnować z zakupu niż korzystać z dostawy realizowanej przez nielubianego przewoźnika.
7. Wygodne płatności
Podobnie wygląda sprawa płatności. Coraz więcej osób ma swoje preferencje w tym zakresie. Najchętniej wybierane są tzw. szybkie przelewy realizowane na polskim rynku przez kilku pośredników, ale warto pamiętać również o osobach, które nie chcą lub nie mogą z nich korzystać. Warto zadbać o to, aby każdy klient poczuł, że sprzedawca uwzględnia jego potrzeby oraz preferencje w tym zakresie.
8. Upselling i cross-selling
Jeśli zależy Ci na zwiększeniu przychodów e-sklepu, warto zastosować także nieco przebiegłości. Pomocne są w tym zakresie techniki nazwane upsellingiem i cross-sellingiem. Upselling polega na zaproponowaniu klientowi, który wybrał konkretny produkt, towaru podobnego, ale o nieco wyższych parametrach (i wyższej cenie). Cross-selling to natomiast praktyka proponowania dodatkowych produktów powiązanych z tym wybranym przez klienta lub uzupełniających jego właściwości. Można więc zaproponować dokupienie impregnatu klientowi kupującemu buty albo ochrony ekranu przy zakupie urządzenia mobilnego. Pomaga to zwiększać średnią wartość koszyka i zyski sprzedawcy!
9. Zadbaj o autorytet
Klienci chętniej kupują w sklepach należących do firm postrzeganych jako autorytet, ekspert czy lider w danej dziedzinie. Warto więc dbać o tworzenie takiego wizerunku. Pomoże w tym na przykład prowadzenie bloga stanowiącego część sklepu internetowego i publikującego artykuły dotyczące dostępnych w nim towarów, ich doboru, zastosowania czy specyfikacji. Teksty tego typu, stworzone z myślą o użytkowniku, a jednocześnie przestrzegające zasad SEO, pomagają również w lepszym wypozycjonowaniu strony.
10. Wyróżnij się
Na coraz bardziej nasyconym rynku e-sklepów nie jest łatwo się wyróżnić. Jeśli jednak masz pomysł i okazję, aby to zrobić, warto próbować. Można konkurować na przykład jakością, szerokim asortymentem albo udogodnieniami dla konsumentów – szczególnie jeśli zauważysz, że Twoja bezpośrednia konkurencja tego nie robi.