Franczyza, dropshipping czy własna działalność?

|

5
(1)

|

|

Własna firma - pomysł na biznes

Prowadzenie biznesu w wielu kategoriach tego pojęcia może wymagać od nas innych rozmaitych zdolności. Także spełnienie się w roli przedsiębiorcy dla wielu z nas może oznaczać coś zupełnie innego. Pojęcia takie jak franczyza, dropshipping czy własna jednoosobowa działalność gospodarcza, którą przecież możemy szybko i z powodzeniem zmienić w prosperujący biznes zatrudniający dziesiątki osób, wymagają innego podejścia do pracy, innego usposobienia i różnią się rodzajem odpowiedzialności i niezależności we własnym biznesie.

Nie każdy będzie czuł się dobrze, prowadząc działalność pod szyldem wielkiej korporacji. Taka praca bardziej przypomina wykonywanie zadań na etacie niż samodzielne prowadzenie biznesu. Wchodząc we franczyzę, polegamy na sprawdzonych regułach, książkowych zasadach prowadzenia firmy i wytycznych, którymi kieruje nas nadrzędny podmiot gospodarczy. I choć tracimy wiele na niezależności, nie mamy wielkiego wpływu na wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań czy własnych malutkich pomysłów na poprawienie jakości obsługi klienta i jakości ogólnej usługi naszej działalności, to dla wielu taka praca będzie doskonałą alternatywą od zwykłego etatu.

Franczyza

Franczyza ma swoje zalety. Są nimi przede wszystkim wypracowane procedury, dostępność towaru czy materiałów, które wykorzystujemy w tym biznesie. Także szkoleń dla pracowników, a może i wsparcie w innych ważnych w czasie prowadzenia własnej firmy obowiązkach, takich jak choćby rozliczenia z państwowymi urzędami. Praca na własny rachunek, lecz jednak wciąż także dla kogoś innego może być jedną ze świetnych alternatyw. Więc gdy nie przeszkadza ci małe podcięcie skrzydeł, a może podobają Ci się wypracowane reguły działające w danej korporacji, to prowadzenie działalności na tej zasadzie może przynieść dobry miesięczny dochód, zapewnić utrzymanie rodzinie i dać sposobność na zaprzestanie martwienia się o możliwość przedłużenia umowy z pracodawcą, który być może nie będzie miał dla nas już miejsca w swojej firmie. I choć praca na własny rachunek wymaga włożenia znacznie większego wysiłku, to prowadzenie działalności w formie franczyzy pomaga wejść na rynek z rozpoznawalną marką, z rozreklamowanym logo i dziesiątkami zadowolonych klientów, którzy chętnie skorzystają z oferty, którą masz im do zaproponowania.

Dropshipping

Działalność w stylu dropshippingu to nieco inny temat biznesowych rozważań. Opiera się przede wszystkim na działaniach sprzedażowych i reklamie marketingowej, z którą powinniśmy dotrzeć do odbiorcy. Poprzez bezpośrednią współpracę z hurtownią, która za nas zajmuje się kolekcjonowaniem, pakowaniem i wysyłka zamówienia otrzymujemy bezpośredni dostęp do towaru. Często jest to towar bardzo chodliwy o wysokiej jakości, który powinien sprzedawać się bardzo dobrze. Konkurencja jednak nie śpi a o dostęp do towarów hurtowni z całego kraju i świata walczy między sobą duża liczba przedsiębiorstw dropshippingowych i innych działalności gospodarczych. Dlatego różnicę w tej branży robimy poprzez promocyjne obniżenie naszych marż, ale i szeroko zakrojone kampanie reklamowe, które powinny przyciągnąć do nas klientów z różnych miejsc w internecie. Pamiętając o tym, że konkurencja może mieć dostęp do dokładnie tego samego asortymentu, to reklama, podejście do klienta i jego obsługa, robią różnicę w branży dropshippingu. I gdy nie potrzebujesz ani grosza na zatowarowanie swojego sklepu internetowego i pełnię prac nad wysyłką paczek pozostawiasz w cudzych rękach, to aby poradzić sobie na tej płaszczyźnie biznesowej, powinieneś móc pochwalić się doskonałym zacięciem marketingowym, dzięki któremu dotrzesz do odbiorcy i skłonisz go do robienia zakupów u Ciebie zamiast w innym sklepie o tym samym czy podobnym asortymencie. Jest tu więc nieco więcej pola do popisu. Nasza niezależność marketingowa pozwala na robienie całkiem dobrych kampanii reklamowych. Im nasza wiedza na ten temat, tym łatwiejsze może dla nas okazać się zaproszenie klienta do robienia zakupów właśnie u nas. Tutaj mamy jednak znacznie ograniczone pole do popisu, gdy przychodzi do robienia promocji i obniżania cen, a konkurencja, która współpracuje z tymi samymi hurtowniami co my, także robi co może, by przyciągnąć do siebie odbiorców.

Jednoosobowa działalność gospodarcza

Własna jednoosobowa działalność gospodarcza będzie najlepszym sposobem na prowadzenie firmy dla osób, które nie boją się ryzyka, ale i uwielbiają własną niezależność. A może wraz z przyjaciółmi ze studiów założyłoby się startup. Czemu nie, trzeba jednak zdobyć wpierw fundusze na ten cel, a może pracować na własny rachunek dopiero po pracy na etacie. Rozwijać działalność, która pozwoli w niedalekiej przyszłości na wyrobienie zysków, dzięki którym będziemy w stanie zająć się tym faktycznie tak, jak należy. I gdy wychodzimy z własną inicjatywą, z własnym pomysłem i dążymy do jego realizacji, tak zdarzyć się może, że pomysł nie załapie. Że utopimy pieniądze w firmie, która nie ma szans na rynku. Może sam pomysł był nietrafiony, a może zawiodły inne aspekty prowadzonej przez nas działalności. Brak wypracowanych procedur, dostępu do towaru po niskiej cenie, lub niedostateczne a może i nieudane działania marketingowe. Tak wyglądać może kwestia ryzyka, lecz trudność prowadzenia niezależnej działalności samodzielnie czy w grupie zawsze niesie za sobą tę cząstkę, którą należy brać pod uwagę. Ale oczywiście nie zakładać z góry porażki, być może nieco bardziej niepoprawnym optymistą, a może uda się zaszczepić jego odrobinę w innych i pomysł wypali.

W zależności od chęci podporządkowania się pod korporacyjny rygor, od umiejętności marketingowych i zdolności prowadzenia działań reklamowych, ale i chęci podjęcia ryzyka przy próbie założenia niezależnej firmy, każdy z biznesmenów, przedsiębiorców, tych młodych i tych doświadczonych powinien znaleźć dla siebie miejsce w jednym z wielu rozmaitych sposobów prowadzenia działalności. Żaden z nich nie jest lepszy od drugiego. W jednym z wypadków podejmujemy większe ryzyko, w innym musimy opanować korporacyjne metodyki prowadzenia biznesu, a kolejny zmusi nas do ostrej rywalizacji o każdego klienta.

Jak przydatny był ten wpis?

Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Ponieważ uważasz, że ten post był przydatny...

Śledź nas w mediach społecznościowych! aby dowiedzieć się więcej!

Firmowa.pl

Baza wiedzy z zakresu biznesu, marketingu, prawa, księgowości i finansów.