Marketing szeptany – wszystko o buzz marketingu

|

0
(0)

|

|

Marketing szeptany - wszystko o buzz marketingu

Marketing szeptany to jedna z bardziej tajemniczych strategii marketingu internetowego. Postrzegamy go tak, gdyż jest niepozorny, a także nie rzuca się w oczy wśród krzykliwych banerów reklamowych czy imponujących kampanii promocyjnych. W rzeczywistości buzz marketing ma wiele zalet i jest bardzo skutecznym sposobem promocji. Czym zatem jest promowanie naszej marki w internecie poprzez zamieszczanie pozytywnych opinii? Jak i kiedy prowadzić “szeptankę” a także dlaczego jest taka skuteczna? Wszystkie najważniejsze informacje o marketingu szeptanym prezentujemy poniżej.

Czym jest marketing szeptany

Marketing szeptany to strategia reklamowa digital marketingu polegająca na publikowaniu pozytywnych wpisów o naszej marce. Mogą być one stylizowane zarówno jako bezpośrednie polecenia otwarte naszej marki, pozytywne opinie klientów czy rekomendacje od osób, które słyszały o istnieniu naszej marki. Wpisy marketingu szeptanego najczęściej mają ok. kilku zdań, a także zawierają pozytywne przedstawienie naszej firmy i jej polecenie.

W praktyce buzz marketing będzie polegał na tworzeniu polecających wpisów, które będą zachęcały do zapoznania się z naszą marką lub konkretnym produktem. Następnie wpisy te będą opublikowane w internecie w tych wszystkich miejscach, gdzie przebywać mogą nasi potencjalni klienci.

Celem marketingu szeptanego jest zainteresowanie jak największej grupy osób pozytywnymi rekomendacjami i w ten sposób zwrócenie uwagi na swoją markę. Zadaniem marketingu szeptanego jest zatem naturalne wzbudzenie i poruszanie dyskusji o danym produkcie lub marce, a także przedstawienie jej w pozytywnym świetle. W efekcie marketing szeptany ma prowadzić do zwiększenia sprzedaży i pozyskiwania nowych klientów. Buzz marketing ma również wiele pomniejszych celów, a do takich możemy zaliczyć np. kreowanie pozytywnego wizerunku marki, budowanie wizerunku lidera branżowego, kreowanie nowych trendów, zaangażowanie odbiorców, a także zintegrowanie ich wokół naszej marki.

Marketing szeptany jest wdrażany w indywidualny sposób. Wbrew pozorom nie jest to masowe publikowanie lakonicznych wpisów, a publikowanie w sieci odpowiednich wiadomości z konkretnym przekazem. Przede wszystkim marketing szeptany dostosowuje się do danej marki która ma być promowana. Wybiera się odpowiednią grupę docelową, a także ustala argumenty jakimi mają być przekonani odbiorcy. Zupełnie inną formę wpisów będzie miał buzz marketing wykonywany w grupie studentów, którym zależy na budżetowych rozwiązaniach, a zupełnie inną w gronie klientów premium. W zależności od konkretnej sytuacji wybiera się indywidualne czynniki takie jak budżet, długość kampanii reklamowej, intensywność czy promowane elementy.

Dlaczego jest taki skuteczny

Marketing szeptany jest wbrew pozorom bardzo skutecznym sposobem reklamy internetowej. Wiele osób nie docenia go z uwagi na jego niepozorną formę, ale w rzeczywistości może pomagać docierać nam do bardzo dużego grona odbiorców i pozyskiwać nowych klientów. Przede wszystkim skuteczność i siła marketingu szeptanego tkwi w formie poleceń. W sieci bardzo dużo osób szuka różnorodnych produktów czy usług nie mając żadnych swoich preferencji ani często wiedzy branżowej. Osoby te mając do wyboru losowe wybieranie produktów, chętnie zasugerują się wskazaniem czy poleceniem konkretnej marki — nawet od osoby nieznanej. Internauci w ten sposób zwiększają swoją szansę na wybranie jakościowego i dobrego produktu.

Kolejnym powodem dla którego marketing szeptany jest tak skuteczną metodą reklamy internetowej, jest aspekt psychologiczny a konkretniej mechanizm słuszności decyzji i akceptacji. Polega on na tym, iż jeśli wiele osób rekomenduje dane rozwiązanie, czujemy się bezpieczniejsi w jego wyborze, a także usatysfakcjonowani, gdyż wiele osób będzie zadowolonych z decyzji jaką podjęliśmy. Są to subtelne procesy psychologiczne, które kierują nas w stronę większości, a rekomendacje same w sobie od wielu lat są bardzo mocnym narzędziem reklamowym.

Zalety marketingu szeptanego

Marketing szeptany ma bardzo wiele różnego rodzaju zalet. Będą one związane zarówno z samym typem reklamy internetowej, indywidualnymi cechami, a także ogólnym sposobem promowania marki w sieci. Są one jednak wszystkie niezwykle pomocne w podnoszeniu sprzedaży i pozyskiwaniu nowych klientów.

Pierwszym plusem marketingu szeptanego jest jego skuteczność. Wiarygodne rekomendacje naszej marki w różnych formach, rzeczywiście mogą generować bardzo dobre rezultaty. Buzz marketing wykonywany i wykorzystywany w odpowiedni sposób może generować dla nas bardzo duży ruch na stronę www a także konkretne konwersje. Przy jego pomocy możemy również spełniać wiele celów reklamowych począwszy od tych wizerunkowych, a na pozyskiwaniu klientów skończywszy. Marketing szeptany jest dość łatwy w skalowaniu, gdyż przeznaczając jedynie kilkukrotnie większe środki na reklamę możemy dość łatwo uzyskać kilkukrotnie lepsze efekty.

Marketing szeptany jest również bardzo elastyczną formą reklamy internetowej. Możemy wykorzystywać go w niezobowiązujący sposób, dostosowując promocję do sytuacji naszej marki. Może on stanowić zarówno podstawę promowania się w internecie jak i dodatkowy sposób, który będziemy wykorzystywali jako uzupełnienie naszych bieżących działań marketingowych.

Plusem na którym, warto zwrócić szczególną uwagę przy marketingu poleceń jest korzystność finansowa i efektywność ekonomiczna. Przede wszystkim buzz marketing można wdrożyć samodzielnie za darmo — samemu tworząc wpisy i publikując je w internecie. Nie musimy posiadać też specjalistycznej wiedzy jaka jest potrzebna np. przy konfiguracji kampanii reklamowej czy content marketingu. Możemy też przeznaczać elastyczne budżety na zlecenie takiej promocji agencjom marketingowym. Dużym plusem jest fakt, iż opublikowanie jednego posta lub wpisu może pomóc dotrzeć nam nawet do dziesiątek tysięcy odbiorców. Dzięki temu koszt pozyskania jednego klienta będzie niski i będzie dobrze prezentował się na tle innych sposobów reklamy.

Wartym podkreślenia elementem marketingu szeptanego jest pasywność tego sposobu reklamy. Raz dodany wpis reklamowy będzie pozostawał bardzo długo w internecie i będzie regularnie przynosił nam korzyści. Będzie wpływało to zarówno na regularne zmniejszanie się kosztu pozyskania klienta wraz z biegiem czasu, ale także na regularne generowanie ruchu i klientów. Inwestując zatem środki w przeprowadzenie kampanii reklamowej, będziemy uzyskiwali jeszcze przez bardzo długi czas profity takiej inwestycji — o co trudno przy innych typach reklam np. kampanii reklamowych w Google Ads, gdzie profity przestają płynąć wraz z zakończeniem finansowania kampanii i jej zamknięciem.

Jak go wykonać i wdrażać

Jeśli chcemy wykorzystać marketing szeptany do promocji naszej marki w sieci i wdrożyć go w internecie, powinniśmy zwrócić uwagę na kilka elementów, które będą decydowały o jego skuteczności a także powodzeniu całej promocji.

Przede wszystkim powinniśmy skupić się na wpisach polecających naszą markę, które będziemy dodawali w internecie. Muszą być one przede wszystkim unikalne i tworzone w jakościowy sposób. Nie mogą zawierać błędów, a także muszą być poprawne gramatycznie, proste i zrozumiałe. Muszą również różnić się od siebie stylem i formą, aby użytkownicy nie skojarzyli innych poleceń naszej marki w innych miejscach internetu. Same wpisy powinny mieć długość od kilku do kilkunastu zdań, a także zawierać kilka elementów. Przede wszystkim jest to nawiązanie do kontynuacji wątku w którym zamieszczamy wpisy lub ogólnego tematu w danym miejscu. Wpis powinien również zawierać polecenie naszej marki i jej pozytywne przedstawienie w kilku słowach. We wpisie powinniśmy dodać również adres www strony internetowej, nazwę marki czy konkretne produkty, jakie chcemy promować.

Bardzo ważnym elementem marketingu szeptanego jest również publikacja przygotowanych wpisów. Przede wszystkim powinniśmy zaplanować ten proces dość dokładnie, aby nie był chaotyczny. Pomoże to w przyszłości przeprowadzać i rozszerzać marketing poleceń w efektywny sposób np. bez powtórnego zamieszczania opinii w tych samych miejscach. Mówiąc o publikacji wpisów, przede wszystkim powinniśmy odszukać wszystkie lokalizacje, które mogą być przydatne w celach reklamowych. Mogą być to:

  • fora internetowe
  • serwisy z możliwością komentowania
  • media społecznościowe
  • skupiska osób o odpowiednim targecie

Gdy mamy już wyszczególnione wszystkie miejsca w których będziemy chcieli dodawać wpisy polecające naszą markę, powinniśmy robić to regularnie w nieschematyczny i nieszablonowy sposób. Wpisy powinniśmy dodawać w różnym odstępie czasowym, a także publikować je w różnym natężeniu.

Bardzo przydatną poradą z której możemy skorzystać jeśli samodzielnie wdrażamy marketing poleceń jeśli jest on dla nas zbyt skomplikowany, jest zwrócenie się o pomoc do agencji marketingowej. Na rynku działa wiele tego typu agencji, które w zamian za opłatą chętnie przeprowadzą za nas buzz marketing. Cena dodania jednego wpisu waha się ok. kilku złotych a agencje marketingowe posiadają najczęściej sprawdzone miejsca w których dodanie opinii o naszej marce spowoduje spore zainteresowanie jej produktami. Pracownicy agencji wykonają również wszystkie zadania jakościowo i profesjonalnie dzięki czemu będziemy mogli liczyć na większą skuteczność i efektywność naszych działań marketingowych w sieci.

Kontrowersje i wątpliwości moralne

Marketing poleceń wśród wielu osób naturalne budzi pewnego rodzaju kontrowersje czy wątpliwości moralne. Choć są one uzasadnione, o dużej części marketing poleceń możemy wdrażać całkowicie legalnie, moralnie i dbając o najwyższe standardy naszej marki. Przede wszystkim możemy publikować otwarte polecenia naszej marki przez nas samych, a taka reklama będzie wypełni moralna. Naszą markę możemy polecać również jako osoby znające ją, gdyż w istocie będąc właścicielami marki szczerze ją polecamy.

Ciemną stroną marketingu szeptanego może być jednak publikowanie opinii z perspektywy zadowolonych klientów. Choć jest to działanie na granicy moralności, może być bardzo skuteczne a my sami musimy zadecydować czy akceptujemy takie metody promocji.

Jak przydatny był ten wpis?

Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Ponieważ uważasz, że ten post był przydatny...

Śledź nas w mediach społecznościowych! aby dowiedzieć się więcej!

Firmowa.pl

Baza wiedzy z zakresu biznesu, marketingu, prawa, księgowości i finansów.