Planujesz promocję internetową marki? Sprawdź jak się do niej przygotować!

|

5
(1)

|

|

Marketing internetowy - jak się przygotować


Promocja marki w internecie to bardzo chętnie wykorzystywane narzędzie zarówno marek cyfrowych jak i naziemnych do zdobywania klientów oraz zwiększenia zysków. Bardzo często jednak wdrażamy marketing internetowy bezrefleksyjnie i nie jesteśmy na niego przygotowani. W tym tekście poruszamy dokładnie tę kwestię i odpowiadamy na pytanie dlaczego warto a także jak przygotować się na działania digital marketingowe.

Dlaczego należy przygotować się na uruchomienie promocji marki w sieci

Rozpoczęcie działań promocyjnych marki w sieci powinno być zdecydowanie poprzedzone wieloma przygotowaniami, a także powinno być wdrożone świadomie. Dzieje się tak z kilku powodów. Przede wszystkim musimy być przygotowani na ruch i napływ dużej liczby nowych klientów. Wbrew pozorom działania internetowe mogą w bardzo krótkim czasie wygenerować dla nas wielu nowych klientów. Powinniśmy zatem móc ich jakościowo obsłużyć i nie możemy marnować potencjału reklamy internetowej oraz naszej marki. Nieprzygotowanie do obsługi zwiększonego ruchu będzie powodowało iż klienci odejdą od naszej marki i nie będą powracać, jeśli rozczarują się poziomem usług, czy produktów. Będą mogli też wystawić negatywne opinie na nasz temat co nie będzie korzystne. Choć będą one wynikały z chwilowego zwiększenia liczby klientów, wiele osób również się nimi zasugeruje.

Samo przygotowanie się na zwiększony ruch i rozpoczęcie promocji marki w sieci jest dosyć proste. Jedyne co musimy poświęcić, w tym celu to czas i odrobina dobrej woli. W zamian za to otrzymamy bardzo wiele korzyści. Przygotowanie marki do promocji to również efektywność finansowa. Często będąc nieprzygotowanymi, możemy wydawać środki na promocję, która i tak nie będzie działała.

Audyt obecnych działań marketingowych

Pierwszym krokiem, który powinniśmy wykonać, jeśli planujemy promowanie się w internecie jest wykonanie audytu obecnej działań marketingowych. Pozwoli to ocenić i oszacować aktualną sytuację związaną z reklamą naszej marki w internecie, a także efektywnie wybrać formę następnych działań.

Przede wszystkim powinniśmy określić, jakie działania prowadzimy aktualnie, a także, jakie skutki przynoszą, czy są rentowne, a także jak bardzo są efektywne finansowo. Przed rozpoczęciem reklamy internetowej powinniśmy zatem uporządkować naszą sytuację związaną z marketingiem. Będzie to rezygnacja z najmniej skuteczniejszych metod reklamy, a także pozostawianie tych najskuteczniejszych. Jeśli samodzielnie nie potrafimy wykonać takiego sprawdzenia naszej marki możemy zwrócić się o pomoc do agencji marketingowej czy interaktywnej.

Powinniśmy odpowiedzieć sobie też na pytanie, jakie działania marketingowe przeprowadzaliśmy w przyszłości i jaki poziom skuteczności miały. Możemy również zastanowić się, jakie formy reklamy będą najlepsze dla naszej marki, sprawdzając wszystkie – nawet niszowe czy oryginalne sposoby promowania się w sieci w małej skali.

Realne moce przerobowe do obsługi klientów

Jednym z kluczowych elementów promocji marki w sieci — co może nieco dziwić jest przygotowanie realnych mocy przerobowych naszego sklepu internetowego czy firmy. Promocja w internecie a także realne działania idą jednak w parze i to one właśnie budują naszą markę. Chcąc promować się w sieci powinniśmy mieć zabezpieczoną odpowiednio dużą kadrę pracowników lub przynajmniej musimy zarezerwować większy czas na osobistą obsługę marki. Powinniśmy również zadbać o odpowiednie zatowarowanie naszego sklepu internetowego oraz utrzymanie procesu pakowania i wysyłki na jak najwyższym poziomie. Często będzie wymagało to od nas przewidzenia ilu klientów możemy się spodziewać dzięki promocji internetowej, a także realnych przygotowaniach np. materiałów do pakowania.

Dobrą podpowiedzią jest zorientowanie się co do możliwości zwiększenia personelu naszej marki. Jeśli zatrudniamy pracowników możemy porozmawiać z nimi czy są w stanie pracować w większej ilości godzin. Możemy również sprawdzić możliwości zatrudnienia innych osób na rynku pracy, aby upewnić się jak szybko i w jakiej ilości możemy zwiększyć nasze moce przerobowe.

Przygotuj się na zwiększoną liczbę zapytań

Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem, o którym należy pomyśleć przed wdrożeniem intensywnej kampanii reklamowej w internecie jest przygotowanie się na zwiększoną liczbę zapytań. Bardzo często liczymy po wdrożeniu kampanii reklamowej jedynie na szybki przyrost klientów, którzy dodatku będą obsługiwali się niemal automatycznie, czyli kupowali nasze produkty, płacili i powracali za jakiś czas, generując samoistnie zyski. Niestety, ale automatyzacja tego typu jest bardzo rzadka, a zazwyczaj po intensywnych działaniach reklamowych nadchodzi czas, kiedy musimy zmierzyć się z bardzo dużą liczbą zapytań. Jedynie kilka procent z nich przerodzi się w konkretny zakup, a my jako marka będziemy musieli odpowiedzieć na wszystkie zapytania, aby nie przegapić osób, które chcą realnie skorzystać z naszej oferty.

Przede wszystkim powinniśmy udostępnić odpowiednie kanały, poprzez które potencjalni klienci będą mogli zadawać pytania, a także monitorować je. Powinniśmy również wyznaczyć odpowiednią osobę, która będzie odpowiedzialna za zbieranie i szybkie odpowiadanie na korespondencję. Jest to bardzo ważne gdyż kontakt z naszą firmą to pierwszy element, z którym stykają się nasi potencjalni klienci i musimy utrzymywać go na jak najwyższym poziomie. Odpowiedzi powinny być szybkie, a także jasne i rzeczowe.

Zaplanuj działania marketingowe

Kluczowym elementem, który powinniśmy wykonać przed rozpoczęciem promowania się w sieci jest zaplanowanie naszych działań marketingowych. Każda nawet najbardziej kosztowna kampania reklamowa, jeśli nie będzie przemyślana a także zaplanowana nie będzie przynosiła zbyt dobrych rezultatów oraz będzie nieefektywna finansowo. Oznacza to, iż będziemy wydawali środki, które możemy spożytkować znacznie lepiej, a przez to nie będziemy wykorzystywali potencjału naszej marki i nie będziemy rozwijali się tak szybko jak to możliwe.

Aby zaplanować działania marketingowe powinniśmy dobrać odpowiedni rodzaj promocji naszej marki do celu jaki chcemy osiągnąć. Wybór ten powinien być poprzedzony analizą statystyki i wnioskami z wcześniejszych kampanii reklamowych. Powinniśmy również stworzyć listę wszystkich możliwych strategii marketingowych i sprawdzić te sposoby reklamy – w praktyce które mogą przynieść dobry rezultat. Testy porównawcze powinny odbywać się na takiej samej ilości odbiorców w takich samych warunkach. Pomoże to wybrać najlepsze sposoby reklamy, na które przeznaczymy już budżety reklamowe.

Ważnym aspektem, o którym również powinniśmy pomyśleć jest zaplanowanie różnych scenariuszy. Powinny one uwzględniać zarówno spełnienie naszych oczekiwań co do kampanii reklamowej, ale też i zbyt duże powodzenie oraz nieudanie się kampanii promocyjnej. Powinniśmy zatem ustalić wcześniej co zrobimy konkretnych sytuacjach. Pomoże to w przyszłości podejmować szybkie i trafne decyzję, nie marnując czasu na zastanawianie się.

Zaplanuj też długofalowy rozwój marki

Element ten warto przemyśleć szczególnie wtedy gdy planujemy dużą i intensywną kampanię reklamową, która ma mieć spory wpływ na naszą markę. Powinniśmy wykorzystać takie działanie już z myślą długofalowego rozwojowa marki. Nie powinniśmy marnować potencjału wydania dużych środków i przeprowadzenia dużej kampanii reklamowej. Warto zatem upewnić się, czy posiadamy jasny plan rozwoju marki, a także wiemy, do jakiego celu chcemy dążyć i jak chcemy, aby wyglądała nasza marka internetowa. Dzięki tym informacjom będziemy mogli rozpocząć działania promocyjne w internecie nie tylko z myślą o aktualnym pozyskaniu nowych klientów, ale i również innych działaniach reklamowych w przyszłości czy rozwijaniu marki pod konkretnym kątem.

Choć często trudno jest nam określić aż tak odległe plany i bardziej skupiamy się na zwiększeniu sprzedaży czy chwilowych zysków, możemy zorientować się, jakie możliwości na rynku posiadamy, jakie są największe marki, jak działają i jakie profity odnoszą, a także jak możemy rozwijać naszą markę niezależnie od tego, czy jest to marka cyfrowa czy stacjonarne. Wiedza jest bardzo ważnym elementem promocji internetowej.

Zaplanuj budżet

Budżet to jeden z najważniejszych elementów w promocji marki w internecie. To właśnie od niego zależy jak intensywna będzie promocja a także w jaki sposób będzie wdrażana. Planując zatem reklamowanie się w internecie powinniśmy przygotować konkretny budżet reklamowy, a także zadbać, aby był mądrze rozdysponowany. Przede wszystkim powinniśmy wdrażać go stopniowo zwiększając nakłady na reklamy, które będą przynosiły najlepsze rezultaty. Przeznaczenie dużej części budżetu na niesprawdzony sposób reklamy, czy wdrożenie bardzo intensywnych działań reklamowych na początku kampanii promocyjnej nie będzie zbyt dobre. Powinniśmy rozdysponować budżet na cały okres trwania kampanii promocyjnej i dopiero wtedy zwiększać lub zmniejszać jego wydatkowanie, jeśli będziemy na bieżąco wiedzieli, czy działania promocyjne przynoszą odpowiedni rezultat i jak są przeprowadzane.

Powinniśmy też zastanowić się, czy możemy pozyskać dodatkowe środki na promocję internetową, gdyby kampania reklamowa okazała się sukcesem lub gdybyśmy stracili środki w wyniku pomyłki, czy nietrafionych działań. Warto również określić konkretne sumy bezpieczne dla naszej marki, tak aby nie wydać zbyt dużo na działania marketingowe i nie zachwiać stabilnością działania naszej firmy.

Pomyśl o swojej stronie internetowej

Bardzo ważnym elementem rozpoczęcia promocji marki w internecie, o którym zazwyczaj nie myślimy jest audyt naszej strony internetowej. Problem ten dotyczy szczególnie małych marek, które posiadają podstawowe pakiety witryn. Oznacza to, iż wykupiony hosting ma stosunkowo niskie właściwości techniczne co przy bardzo dużym ruchu może powodować zacinanie się strony, lub nawet niemożliwość korzystania z naszego serwisu. Powinniśmy zatem zadbać, aby witryna działa stabilnie i poprawnie przy zwiększonym ruchu — nawet wielokrotnie. W tym celu możemy skontaktować się z osobą, która zarządza naszą stroną lub bezpośrednio z firmą hostingową, która uruchamia serwis w internecie. Powinniśmy zatem dowiedzieć się, jakie są możliwości ulepszania naszej witryny i jej dostępności w internecie, a najlepiej zwiększyć je od razu.

Jak przydatny był ten wpis?

Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Ponieważ uważasz, że ten post był przydatny...

Śledź nas w mediach społecznościowych! aby dowiedzieć się więcej!

Firmowa.pl

Baza wiedzy z zakresu biznesu, marketingu, prawa, księgowości i finansów.