Czym jest oferta handlowa i jak ją napisać?
Na skróty
Profesjonalnie przygotowana oferta handlowa pełni rolę wizytówki firmy i może przyczynić się do pozyskania nowych klientów, a co się z tym wiąże – zwiększenia sprzedaży. Dzięki takiej ofercie poprawisz wizerunek swojej firmy oraz zyskasz przewagę konkurencyjną. Warto poświęcić na jej opracowanie energię i czas. Na pewno się to opłaci!
Jak powinna wyglądać oferta handlowa?
Oferta handlowa, będąca swoistą propozycją współpracy, to dokument, który zawiera najważniejsze informacje o produkcie lub usłudze oraz warunki, jakie należy spełnić, by dokonać transakcji. Niezwykle istotne jest, aby dopasować ją do odbiorcy i zamieścić w niej te elementy, które najbardziej go interesują. Dopiero taka spersonalizowana oferta handlowa ma szansę powodzenia.
Stałe elementy każdej oferty:
- tytuł
- prezentacja naszej firmy (krótka, ale konkretna, z uwzględnieniem wartości, które nią kierują)
- opis produktu lub usługi
- prezentacja korzyści wynikających z zakupu produktu bądź skorzystania z usługi
- informacja o procesie realizacji
- cennik oraz kwestie związane z warunkami płatności
- zachęta do kontaktu telefonicznego lub mailowego
- Twoje dane kontaktowe
Opcjonalne elementy oferty:
- opis oferowanego asortymentu lub usług
- spis treści, gdy oferta ma wiele stron
- prezentacja klientów firmy (często wystarczy sam logotyp)
- referencje
Od czego zacząć pisanie oferty?
Chcąc stworzyć odpowiednią ofertę handlową, można skorzystać z dostępnych w Internecie wzorów lub przygotować ją od podstaw. Pierwsze zadanie wydaje się łatwiejsze i szybsze, lecz nie zapewnia indywidualnego charakteru dokumentu, drugie pozwala na precyzyjne dopasowanie oferty do klienta, odznacza się wysoką skutecznością, lecz wymaga sporego nakładu czasu i pracy. Dobrym rozwiązaniem jest połączenie tych dwóch opcji. W ten sposób powstanie nasz własny szablon, dostosowany do profilu klienta. Zanim zaczniesz przygotowywać ofertę, musisz zastanowić się, jak dobrze znasz swojego odbiorcę, ile masz czasu i jaki budżet posiadasz na jej opracowanie. Posiadając tę wiedzę, możesz przystąpić do działania.
Przygotowanie własnego szablonu oferty
W zależności od branży, w której działasz, możesz przygotować kilka szablonów dostosowanych do profilu klienta lub dla konkretnych grup produktów bądź usług. W ten sposób unikniesz ryzyka pominięcia ważnych elementów i osiągniesz większą skuteczność. Najważniejsze założenia:
- skup się na potrzebach klienta i zaproponuj mu rozwiązanie jego problemu
- używaj języka klienta, dopasuj zwroty i zawartość (unikaj zbędnych słów)
- bazuj na konkretach, dbając o indywidualną treść
- udowodnij, że jesteś godnym zaufania partnerem
- opracuj przejrzystą strukturę dokumentu, pamiętając o jej stałych elementach
Formy oferty handlowej
Najprostszą formą oferty handlowej jest towar wystawiony na sklepowych półkach. Poznając jego parametry, skład i inne istotne informacje, dokonujemy zakupu, czyli zawieramy umowę kupna-sprzedaży.
W biznesie popularną odmianą oferty handlowej jest ta w formie elektronicznej. Możesz przygotować zarówno ofertę w treści e-maila, dokument w formacie PDF, jak i bardziej atrakcyjną prezentację
w programie PowerPoint. Co ciekawe, ofertą handlową jest także treść na stronie WWW wraz z formularzem kontaktowym, zachęcającym klienta do kontaktu i podjęcia współpracy.
Korzyści płynące z dobrej oferty handlowej
Odpowiednio przygotowana oferta handlowa to klucz do sukcesu Twojej firmy. Wśród jej głównych korzyści są:
- pozytywny wpływ na wizerunek firmy
- budowanie trwałych relacji z klientami
- uzyskanie przewagi konkurencyjnej
- zwiększenie realnych zysków
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z tworzeniem ofert handlowych, a zależy Ci na sukcesie, powierz to zadanie profesjonalistom. W ten sposób unikniesz najczęściej popełnianych błędów, oszczędzisz także czas.