Trzy typy linkowania w SEO. Linkowanie wewnętrzne, zewnętrzne i wychodzące!
Na skróty
Linkowanie strony internetowej podczas pozycjonowania jest jedną z ważniejszych czynności wpływającą na pozycję witryny w rankingu wyników wyszukiwania Google. Wiele osób przykłada jedynie uwagę do linkowania zewnętrznego, pozyskując linki zwrotne do swojego serwisu. Istnieją jednak jeszcze dwa inne ważne typy linkowania – wewnętrzne i wychodzące, o które również należy zadbać. W tym tekście przedstawiamy wszystkie trzy typy linkowania strony internetowej, a także podpowiadamy, czemu mają służyć i dlaczego warto je wykorzystywać.
Linkowanie wewnętrzne
Pierwszym typem linkowania strony internetowej jest linkowanie wewnętrzne. Polega ono na umieszczeniu odnośników w obrębie naszej strony internetowej. Linki te, mogą mieć różną strukturę – od plastra miodu, łącząc ze sobą wszystkie podstrony serwisu po skierowanie wszystkich podstron do strony głównej. Niezależnie jednak od strategii i taktyki linkowania wewnętrznego, taki typ działania jest niezwykle ważny.
Linkowanie wewnętrzne ma na celu przede wszystkim ułatwić indeksowanie witryny i poruszanie się robotom Google po naszej witrynie. Odpowiednio połączona odnośnikami witryna nie musi obawiać się przegapienia czy nie za indeksowania pewnych stron podstron. Dzięki linkom wewnętrznym nasza strona zostanie dobrze rozpoznana przez roboty indeksujące Google i tylko kwestią czasu pozostanie jej ocenienie i kompleksowe zaindeksowanie.
Plusem linkowania wewnętrznego strony internetowej jest przede wszystkim wyższa ocena witryny. Jeśli roboty indeksujące ocenią większą ilość stron serwisu ogólna ocena indeksacji będzie wyższa. Większa ilość zaindeksowanych stron będzie również umożliwiała pojawienie się konkretnych podstron w wyszukiwarce Google. Obecność wielu podstron naszego serwisu w wyszukiwarce jest znacznie lepsza od obecności tylko głównej strony, gdyż pozwala to uzyskiwać adekwatnie większy ruch organiczny. Kolejnym plusem linkowania wewnętrznego jest zwiększanie jej statystyk pod kątem user experience. Linki wewnętrzne pomagają poruszać się po naszym serwisie użytkownikom, a także zachęcają do odwiedzania kolejnych stron. Dzięki temu możemy osiągnąć dłuższy czas przebywania użytkownika na stronie, a także większą aktywność. Są to wbrew pozorom bardzo małe i wręcz niezauważalne elementy, ale będą wpływały na przywiązanie użytkowników do marki, a także częstsze ich powroty na naszą witrynę.
Linkowanie wewnętrzne możemy wdrażać na różne sposoby. Linki możemy dodawać zarówno w standardowej postaci pełnego odnośnika, a także aktywnych słów na danej stronie. Nie powinniśmy jednak przeoptymalizować treści pod tym kątem, a jeden link wewnętrzny z pewnością wystarczy na jedną podstronę.
Linkowanie wychodzące
Drugim typem linkowania strony internetowej w naszym zestawieniu jest linkowanie wychodzące. Jest to jeden z najmniej znanych i docenianych typów linków, które powinniśmy wykonywać podczas pozycjonowania witryny. Linkowanie wychodzące polega na umieszczaniu odnośników na naszej stronie internetowej, które będą kierowały do zewnętrznych stron w sieci. Na pierwszy rzut oka można pomyśleć, iż jest to darmowe linkowanie innych serwisów i jest to działanie bezcelowe. Wydawać może się tak jedynie na pierwszy rzut oka, gdyż linkowanie wychodzące według specjalistów, a także nawet samych pracowników Google jest bardzo doceniane przez wyszukiwarkę. Świadczy ono o chęci zaprezentowania dodatkowych treści naszym użytkownikom i ogólną dbałość o nich. Wyszukiwarka Google będzie nagradzać zatem witryny działające w taki sposób, a więc linkowanie wychodząca może przynosić spore profity. Nasza witryna będzie również odbierana dużo bardziej profesjonalnie, jeśli będzie starała się prezentować znacznie szerszy zakres wiedzy.
Wdrażając linkowanie wychodzące powinniśmy również zwrócić uwagę na kilka kwestii. Jedną z nich jest linkowanie do innych portali o takiej samej tematyce co nasza. Dzięki temu będą one powiązane tematycznie i podobnymi słowami kluczowymi, co lepiej pozwala interpretować robotom indeksującym nasz serwis. Ważną kwestią linkowania wychodzącego jest umacnianie stron, do których linkujemy. Chcąc uniknąć wzmacniania bezpośredniej konkurencji możemy linkować do największych serwisów — gigantów w branży z którymi nie rywalizujemy. Ciekawą propozycją jest Wikipedia, która dodatkowo jest niezwykle lubiana przez wyszukiwarkę Google.
Linkowanie zewnętrzne
Ostatnim trzecim typem linkowania, które jest z kolei najpopularniejsze przy pozycjonowaniu stron internetowych jest linkowanie zewnętrzne. Polega ono na umieszczaniu linków kierujących do naszej strony w internecie. Będą one prowadziły do naszego serwisu internetowego — do różnych jego podstron.
Działanie takie ma na celu przede wszystkim ułatwienie indeksowania naszej witryny. Roboty indeksujące, przemierzając internet będą częściej napotykały na odnośniki do naszej witryny i będą częściej na nią przechodziły. To z kolei pozwoli na lepsze indeksowanie naszej strony i wyższą jej ocenę w rankingu wyników wyszukiwania. Linki umieszczone w sieci mają również za zadanie poinformować wyszukiwarkę Google o popularności naszej strony internetowej. Dzięki temu wyszukiwarka wie, ile osób poleciło naszą witrynę, przekazując rekomendacje w postaci zamieszczenia linku. Wpływa to bardzo pozytywnie na proces pozycjonowania naszej strony internetowej.
Linkowanie zewnętrzne jest zdecydowanie najbardziej rozbudowanym i zaawansowanym typem linkowania naszej strony internetowej. Przede wszystkim przy tego typu działaniach istnieją dwa różne linków – dofollow i nofollow. Odpowiednio są to linki, które przekazują część mocy z linkowanej strony do naszej i nie dają takiej korzyści. Linki pierwszego typu poprawiają bezpośrednio statystyki naszej witryny, dzięki czemu jest lepiej pozycjonowana, choć linki nofollow również mają pewne zalety. Przede wszystkim uwiarygodniają linkowanie zewnętrzne naszej strony internetowej. Wyszukiwarka Google posiada wiele algorytmów wyszukujących i wyłapujących strony, które manipulują linkami, czyli np. dodają linki jedynie typu dofollow lub robią to w sposób sztuczny. Linkowanie zewnętrzne pomaga również przechodzić innym użytkownikom w internecie na naszą stronę, co generuje większy ruch i podnosi statystyki serwisu.
Linkowanie zewnętrzne jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Możemy wykonywać je zarówno samodzielnie lub korzystać z pomocy agencji SEO, czy prywatnych specjalistów zajmujących się tą tematyką. W sieci możemy zatem bardzo łatwo wykupić usługę linkowania naszej strony internetowej nawet automatycznie, podając jedynie strony na których nam zależy. Cena jednego linku zwrotnego do naszej witryny może wahać się od kilku złotych to nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych jeśli są to niezwykle jakościowe linki. Możemy pozyskiwać je też z wielu źródeł. Mogą być to media społecznościowe, inne nasze platformy, artykuły sponsorowane, fora internetowe czy strony z możliwością komentowania np. blogi.
Bardzo ciekawym aspektem linkowania zewnętrznego jest pozyskiwanie linków pod względem tematycznym. Prowadząc witrynę w konkretnej kategorii powinniśmy zwracać szczególną uwagę, aby pozyskiwane linki prowadziły do naszej witryny z innych tematycznych stron www. Choć nie muszą być to bezwzględnie wszystkie linki i nawet dobrze jest zdywersyfikować w małej części linkowanie, głównie powinno być ono związane z konkretną kategorią tematyczną. Analogicznie, jeśli pozycjonujemy naszą stronę internetową lokalnie, linki które pozyskujemy powinny pochodzić z lokalnych stron internetowych, czy profili w mediach społecznościowych o lokalnym charakterze.
Zaplanuj linkowanie
Niezależnie od typu linkowania, które będziemy wdrażali, przede wszystkim powinniśmy je dobrze zaplanować. Warto linkowanie wykonywać w konkretnym schemacie, który będziemy konsekwentnie realizowali. Zapobiegnie to chaosowi w przyszłości i pozwoli bardziej świadomie zarządzać linkami różnego rodzaju. Jeśli chcemy kompleksowo zadbać o ten element pozycjonowania powinniśmy zatem ustalić ogólną strategię dodawania linków wewnętrznych, zewnętrznych i wychodzących. Dzięki temu będziemy mogli prowadzić nasz serwis wydajniej i działać dużo efektywniej. Samo linkowanie będzie również prostsze i uchroni nas przed wieloma błędami czy bałaganem. Należy pamiętać, iż wraz z rozwojem witryny przez wiele następnych lat ilość linków zarówno tych na naszej stronie internetowej, jak i w sieci kierujących do naszego serwisu drastycznie się zwiększy. Często są to liczby idące w dziesiątki i setki tysięcy. Należy zatem mieć kontrolę nad linkami, aby móc je sprawnie dodawać. Dzięki temu będziemy również mogli wymieniać niedziałające linki. W tym celu warto używać narzędzi pomagających w zarządzaniu linkowaniem a także tworzyć szablony, w których będziemy katalogować wszystkie dodane linki na naszej stronie internetowej.
Dlaczego powinno się kompleksowo linkować witrynę?
Kompleksowe linkowanie naszej witryny internetowej jest bardzo ważnym elementem pozycjonowania. Choć poszczególne typy linków są korzystne i dają wiele profitów, wykonanie skorelowanego linkowania da jeszcze więcej korzyści. Przede wszystkim będziemy mogli płynnie pozyskiwać ruch z internetu i rozprowadzać go po naszej stronie WWW. W ten sposób będziemy również zarządzali robotami indeksującymi, które będą częściej przechodziły na naszą stronę i sprawniej się po niej poruszały. Kompleksowe linkowanie to nie tylko profity związane bezpośrednio z podnoszeniem statystyk naszej strony internetowej, ale także ułatwienie i przyspieszenie linkowania czy budowanie stabilnej i silnej witryny w długofalowym kontekście.
Samo linkowanie nie jest procesem niezwykle skomplikowanym, trudnym czy czasochłonnym i kosztownym. Możemy wdrażać je dokładnie w taki sposób w, jaki chcemy lub możemy. Chcąc wdrażać kompleksowe linkowanie możemy robić to w sposób dostosowany do naszych możliwości i sytuacji. Często niewielkim nakładem wysiłku możemy znacząco przyspieszyć i usprawnić pozycjonowanie naszej strony.