UX strony internetowej i UX writing – Czym jest user experience i jak przystosować stronę oraz tekst do użytkowników?
Na skróty
User experience strony internetowej i UX writing to dwa elementy na które zwracamy najmniejszą uwagę przy budowaniu naszej strony internetowej. Przede wszystkim zależy nam na jej wypozycjonowaniu i kwestiach SEO, a także funkcjonalnościach. Dużo rzadziej myślimy o dostosowaniu strony internetowej pod kątem użytkowników, aby mogli oni komfortowo korzystać z naszego serwisu. Jest to jednak niezwykle ważny element wpływający zarówno na jakość naszej marki, a także odczucia użytkowników i samo pozycjonowanie. W tym tekście odpowiadamy, czym jest UX strony internetowej i UX writing, dlaczego warto dbać o te elementy i jak dostosowywać witrynę oraz teksty do użytkowników.
Czym jest UX website optimisation i UX writing
User experience website optimisation to proces dostosowywania strony internetowej pod kątem użytkowników. Termin ten oznacza optymalizację samego serwisu w taki sposób, aby był komfortowy i wygodny w użytkowaniu dla osób, które będą z niego korzystały. Pod tą definicją kryje się wiele pomniejszych czynności wpływających na różne elementy strony. Będzie zatem to np. konfiguracja strony mająca na celu przyspieszenie działania i wczytywania się, a także stworzenie mobilnej wersji witryny. Będzie to również dostosowanie pod kątem grupy docelowej i ich preferencji, a także ogólne skonfigurowanie strony, aby działała sprawnie, bezproblemowo i była czytelna.
UX writing to optymalizacja treści i tekstów zamieszczonych na naszej stronie internetowych pod kątem użytkowników. Jest to przeciwieństwo optymalizacji treści pod kątem SEO, które są dostosowywane głównie do wyszukiwarek internetowych. UX writing można wprowadzać w połączeniu z SEO writingiem i nie nastręcza to szczególnych problemów. Dostosowanie treści pod kątem użytkowników będzie polegało na jej formatowaniu, dostosowaniu do grupy odbiorców, zadbaniu o funkcjonalność i czytelność. Ogólnie istnieje wiele konkretnych czynności, które wykonuje się przy dodawaniu contentu pisanego na naszą witrynę (opisujemy je poniżej). Ich głównym celem jest sprawienie, aby zapoznawanie się z treściami było przyjemne, a także wygodne i funkcjonalne oraz umożliwiało wyniesienie jak najwięcej korzyści z danego tekstu.
Ogólnie optymalizacja user experience jest dostosowaniem danej strony internetowej, czy konkretnego elementu witryny do użytkowników w taki sposób, aby mogli wygodnie i komfortowo korzystać ze strony. Optymalizacja pod tym kątem ma zapewnić funkcjonalność, poprawności działania, płynność i szybkość funkcjonowania danej witryny lub elementu.
Celem takiego działania jest zatrzymanie użytkownika na stronie internetowej, który będzie czuł się na niej swobodnie, a także komfortowo. Dostarczanie jakościowych rozwiązań pod kątem optymalizacji UX ma wpływ na wiele czynników, takich jak pozycjonowanie, budowanie pozytywnego wizerunku marki czy sprzedaż.
Dlaczego warto zoptymalizować stronę pod tym kątem
Optymalizacja strony pod kątem user experience jest niezwykle ważna. Dzieje się tak z wielu powodów, a optymalizując w taki sposób nasz serwis internetowy odnosimy korzyści na wielu polach.
Przede wszystkim optymalizacja taka nie jest trudna, wymagająca czy problematyczna. Optymalizując stronę i treści pod kątem użytkowników nie musimy ponosić żadnych dodatkowych kosztów, a wszystkie kwestie możemy wykonywać samodzielnie. Nie musimy również, zobowiązywać się do współpracy z agencjami SEO, czy decydować się na długotrwałe prowadzenie optymalizacji. To samodzielnie decydujemy, kiedy oraz w jakiej ilości wprowadzamy optymalizację i jak działamy. Dzięki temu możemy dostosować wszystkie działania optymalizacyjne do naszych możliwości, czasu czy środków jakie posiadamy. Nawet podstawowe zoptymalizowanie strony pod kątem użytkowników będzie dużo lepsze od nieoptymalizowania jej w ogóle. Nie musimy również wdrażać UX optimisation w żaden konkretny sposób, a to dyspozycji mamy wiele różnych pojedynczych czynności. Optymalizacja pod kątem użytkowników nie wpływa na SEO, strategie pozycjonowania naszej strony internetowej, czy inne elementy marki. Może ona dostosowywać się do wszystkich ważniejszych aspektów strony internetowej, lub być przewodnia i wyznaczać kierunek rozwoju witryny.
Optymalizacja tekstów i strony internetowej pod kątem użytkowników wpływa również w istotny sposób – wbrew pozorom na aspekt SEO i pozycjonowania witryny. Wyszukiwarka Google pozycjonując stronę internetową posiada liczne algorytmy określające poziom dostosowania witryny do użytkowników. Jest to dla wyszukiwarki bardzo ważny czynnik mówiący o tym, czy strona internetowa będzie komfortowa dla osób przechodzących na nią z wyszukiwarki. Dzięki optymalizacji strony pod kątem użytkowników możemy zatem wzmocnić nasze SEO, a także podnieść pozycję witryny w wyszukiwarce Google. To z kolei będzie przekładało się na wszystkie profity związane z wyższą pozycją w rankingu wyników wyszukiwania. UX optimisation jest zatem dobrym sposobem na wzmocnienie pozycjonowania witryny, jeśli nie mamy już pomysłów lub środków na ten proces.
Dobra optymalizacja strony pod kątem użytkowników to wiele profitów i benefitów związanych z samymi użytkownikami. Będą oni pozostawali dłużej na lepiej dostosowanej stronie internetowej, na której będzie im się komfortowo przebywało. Dzięki temu będą generowali większy ruch, a także będą polecali naszą stronę swoim znajomym. Przełoży się to na większą sprzedaż, a także pozytywny wizerunek naszej marki. To właśnie dzięki dostosowanej i sprawnie funkcjonującej stronie internetowej możemy budować pozytywny wizerunek naszej firmy co również daje wiele korzyści.
Optymalizacja serwisu UX
Optymalizację serwisu internetowego pod kątem użytkowników przede wszystkim powinniśmy rozpocząć od stworzenia komfortowej nawigacji. Menu powinno być czytelne, a także statyczne i nie interaktywne, aby ułatwiało poruszanie się po stronie. Każda podstrona powinna posiadać przycisk powrotu do strony głównej w widocznym miejscu, a także mieć czytelną strukturę adresów URL. Dzięki temu użytkownicy będą wiedzieli, w jakiej części witryny się znajdują.
Strona internetowa powinna działać również szybko i sprawnie, a także ładować się w krótkim czasie. Od tego czynnika zależy popularność naszej witryny, czy przerywanie ładowania i przechodzenie na konkurencyjne witryny. Aby przyspieszyć działanie strony powinniśmy unikać dodawania grafik w bardzo dużej rozdzielczości, usuwać interaktywne elementy, takie jak np. animacje czy zadbać o hosting strony i jej prosty szablon.
Dostosowanie witryny pod kątem użytkowników to również stworzenie responsywnej wersji witryny, która będzie automatycznie przyjmowała inną formę na urządzeniach mobilnych. Obecnie wiele osób korzysta właśnie z urządzeń małoekranowych do przeglądania internetu, a więc nasza strona powinna być do tego przygotowana. Uruchomienie responsywnej wersji witryny będzie znacznie lepsze od wydawania drugiej wersji strony w formie „m.” a także nieposiadanie żadnej alternatywy dla urządzeń mobilnych. Obecnie odbiorcy korzystają z sieci w tramwajach, kolejkach sklepowych czy w podróży, również załatwiając ważne sprawy tak jak np. zakupy. Często jest to jedyna szansa na zaprezentowanie się naszej marki, którą powinniśmy wykorzystać.
Sama witryna powinna posiadać również linkowanie wewnętrzne ułatwiające poruszanie się pomiędzy poszczególnymi podstronami. Możemy dodać również wyszukiwarkę, aby można było znaleźć na naszej stronie internetowej treści w łatwy sposób.
Optymalizacja strony internetowej pod kątem użytkowników powinna być wdrożona również wtedy kiedy prowadzimy sklep internetowy. W takiej sytuacji powinniśmy uruchomić dosprzedaż produktów, oferując produkty komplementarne przy zakupie tych podstawowych. Dobrym rozwiązaniem jest również zoptymalizowanie karty produktu, na której powinny znajdować się wszystkie najważniejsze informacje, a sama karta powinna być czytelna, a także przedstawiona w barwach zachęcających do podejmowania decyzji zakupowych. Dostosowanie sklepu internetowego do odbiorców to danie im też możliwości płacenia wieloma sposobami np. kartami, BLIKiem czy portretami elektronicznymi, takimi jak Paypal.
UX writing
Pierwszym sposobem na optymalizację treści zamieszczanych na naszej stronie internetowej jest ich formatowanie. Jest to bardzo ważny element wizualny, który wpływa w dużym stopniu na odbiór tekstu, a także komfortowe zapoznawanie się z treściami. Dodając tekst powinien być od podzielony na sekcje, a także śródtytuły, aby nie był blokiem słów. Warto również dodawać nagłówki i mniejsze śródtytuły. Wszystkie najważniejsze słowa kluczowe, a także sentencje warto pogrubiać i wyróżniać w ten sposób w tekście. Możemy również dodawać zdjęcia, czy tabele i listy punktowe, które urozmaicą czytany tekst. To wszystko pomoże łatwiej go przyswoić i zapoznać się z informacjami w bardziej komfortowy sposób.
Dostosowanie treści pod kątem user experience to również dostosowanie ich do naszej grupy docelowej. Na warto zatem wybierać odpowiednie tematy i formy treści. Krótkie formy postowe będą znacznie lepsze dla osób młodych, a bardziej zaawansowane i rozwinięte treści tematyczne z pewnością zadowolą odbiorców interesujących się danym tematem na poziomie eksperckim. Dostosowanie treści do odpowiedniej grupy docelowej to również zadbanie o aspekty praktyczne. Jeśli z naszej strony internetowej korzystają osoby starsze powinny mieć możliwość powiększania czcionki czy kontrastu. Same teksty powinny być również pisane językiem dostosowanym do odbiorców, a także muszą być bezwzględnie bezbłędne i poprawne językowo.
W tekstach powinniśmy zamieszczać linkowanie do innych wpisów, które mogą zainteresować naszych czytelników. Ułatwi to znacznie poruszanie się po stronie i przeczytanie innych treści. Bezwzględnie powinniśmy również unikać plagiatów i nieunikalnych treści. Oprócz negatywnych konsekwencji SEO a także tych prawnych, użytkownicy napotykając na naszej stronie internetowej nieoryginalne treści, będą bardzo negatywnie oceniali naszą markę. Może przełożyć się to nawet na bojkot naszej strony internetowej. Przed dodaniem treści należy zatem upewnić się poprzez programy antyplagiatowe, czy dana treść nie została nigdzie wcześniej wykorzystana np. gdy kupujemy treści od copywriterów lub agencji marketingowych.