5 Sposobów na jakie możesz reklamować się w sieci. Sprawdź je!
Na skróty
Reklamowanie się w internecie to przede wszystkim bardzo wiele różnego rodzaju możliwości i sposobów promocji. Niektóre z nich wyróżniają się np. pod względem skuteczności, efektywności czy elastyczności. W tym tekście przedstawiamy 5 najpopularniejszych sposobów reklamy w internecie, które należy koniecznie sprawdzić jeśli zamierzamy promować naszą markę w sieci i która jednocześnie mogą być doskonałą podstawą wszystkich innych działań promocyjnych.
Inbound marketing czyli zwiększania widoczności
Pierwszym typem działań reklamowych, który możemy wdrażać w internecie, jest inbound marketing. Jest to szeroko pojęta strategia marketingu internetowego polegająca na zwiększeniu widoczności naszej marki w internecie. Dzięki dobremu wyeksponowaniu naszej marki w sieci będziemy mogli liczyć na częste jej odnajdywanie i kontakt ze strony odbiorców. Inbound marketing ma zatem na celu w jakościowy sposób zwiększyć widoczność naszej marki w sieci, ale nie emitować agresywnej wychodzącej reklamy w stronę klientów. Poprzez takie założenie, IM jest często też nazywany marketingiem przyzwolenia, gdyż to właśnie odbiorcy chcący skorzystać z naszej witryny czy profilu w mediach społecznościowych samodzielnie decydują o przejściu na nie.
Inbound marketing może być wykorzystywany przy każdego rodzaju promocji. Jeśli zatem myślimy długofalowo, a także chcemy budować silną markę, powinniśmy w pierwszej kolejności umieścić w sieci we wszystkich miejscach informacje o naszej firmie. Mogą być to katalogi biznesowe czy wizytówka na Google Maps, a także fora internetowe, social media czy te wszystkie miejsca w sieci w których przebywają osoby zainteresowane daną tematyką. We wszystkich miejscach należy dodać jakościowe opisy naszej marki, a także produktów.
Plusem tego sposobu reklamy jest przede wszystkim jego jakość. Taka forma reklamy sprawia, iż odbiorcy już z góry zakładają, że nasza marka jest jakościowa i wartościowa, gdyż nie atakuje odbiorców agresywnymi reklamami. Działając w ten sposób wystarczy włożyć na początku w promowanie naszej marki pewną ilość pracy lub budżetu, aby następnie regularnie – pasywnie korzystać z raz zamieszczonych już informacji w sieci. Inbound marketing pozwala również na pozyskiwanie bardzo dużej ilości odbiorców. Użytkownicy w internecie obecnie chcą samodzielnie wyszukiwać informacje, a nie ulegać reklamom czy przekazom promocyjnym i chętnie korzystają z samodzielnego odnajdywania poszczególnych marek czy produktów.
Promocja na Facebooku
Obowiązkowym elementem promocji marki w sieci jest reklamowanie się na Facebooku. Jest to miejsce, które gromadzi bardzo dużą liczbę odbiorców. Powinniśmy zatem wykorzystywać taką szansę i reklamować się na różne sposoby właśnie na FB. Do dyspozycji otrzymujemy przede wszystkim tworzenie i prowadzenie jakościowego profilu tematycznego, a także reklamę na grupach tematycznych, content marketing czy płatną reklamę Facebook Ads. Chcąc reklamować się na Facebooku poprzez prowadzenie ciekawego profilu, będziemy przede wszystkim musieli regularnie publikować ciekawe posty, a także promować nasz profil i gromadzić wokół niego odbiorców. Reklama na grupach tematycznych to z kolei regularne publikowanie przekazów reklamowych zgodnie z regulaminem danej grupy, a także zwiększenie widoczności naszej marki w tych miejscach. Na Facebooku możemy dodawać też jakościowe i długie posty, które będą wyświetlane w odpowiedzi na liczne wyszukiwania. W FB Marketplace a także na grupach sprzedażowych możemy dodawać bezpośrednio nasze produkty na sprzedaż, dzięki czemu będziemy mogli bezpośrednio pozyskać wielu nowych klientów.
Plusem reklamy na Facebooku przede wszystkim jest to, że możemy wdrażać ją samodzielnie, a także za darmo. Możemy też korzystać z niej w elastyczny i niezobowiązujący sposób dostosowany do naszej marki. Na Facebooku znajdziemy bardzo liczne grupy docelowe – nawet te niszowe czy specjalistyczne. Z tego najpopularniejszego portalu społecznościowego korzysta większość internautów, co daje ogromny potencjał reklamowy. Promując się na Facebooku będziemy mogli również łączyć wiele różnych sposobów promocji, dzięki czemu ich koszt oraz wysiłek reklamy będzie niższy.
Marketing szeptany
Marketing szeptany jest z kolei jednym z najmniej docenianych sposobów reklamy internetowej, gdyż nie jest tak imponujący jak inne taktyki digital marketingu. Ma jednak w sobie wiele skuteczności a także potrafi efektywnie promować daną markę w sieci. Marketing szeptany polega na umieszczaniu w internecie – w różnych miejscach sieci poleceń naszej firmy, produktu czy marki. Mają one najczęściej formę krótkich wpisów polecających zawierających nazwę marki, link, a także rekomendacje. Mogą być one opublikowane jako bezpośrednie polecenia naszej firmy przez nas samych jako właścicieli lub zadowolonych klientów czy osób, które słyszały o jej istnieniu. Wpisy takie dodaje się w różnych miejscach np. mediach społecznościowych, na forach internetowych, na YouTube czy wszędzie tam, gdzie gromadzą się osoby mogące zostać naszymi klientami. Buzz marketing możemy wyrażać samodzielnie jak i korzystać z licznych ofert agencji marketingowych.
Plusem tego sposobu promowania się w internecie przede wszystkim jest siła rekomendacji. Odbiorcy napotykając polecenie danej mark i skorzystają z niego znacznie chętniej niż z wybierania produktów, których całkowicie nie znają. Będą chcieli zasugerować się nawet wskazaniem anonimowego pochodzenia, gdyż i tak nie będą mieli swoich preferencji. Odbiorcy będą liczyli w ten sposób na zwiększenie szans zakupu trafionego produktu. Dużym plusem marketingu szeptanego jest również pasywność tego sposobu reklamy w każdym względzie. Przede wszystkim nie jest to reklama nachalna i nagabująca, a także będzie przynosiła korzyści jeszcze przez długi czas po opublikowaniu wpisów polecających.
Pozycjonowanie stron www
Jednym z najpowszechniej i najczęściej używanych sposobów promocji w internecie jest pozycjonowanie stron internetowych. Jest to proces, który polega na dostosowaniu naszej strony internetowej do wyszukiwarki Google w taki sposób, aby witryna była przyjazna użytkownikowi i dobrze oceniona przez roboty indeksujące. W efekcie pozycjonowania nasza strona będzie znajdowała się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi słowami kluczowymi, a dzięki temu będzie dobrze widoczna i wyeksponowana w wyszukiwarce Google pozyskując duże ilości odbiorców. Mówiąc pozycjonowaniu, należy podkreślić, iż jedynie pozycjonowane strony internetowe, mogą uzyskiwać najwyższe wyniki, które cieszą się największą popularnością.
Sam proces pozycjonowania składa się z wielu działań optymalizacyjnych i konfiguracyjnych, które mają dostosować stronę internetową do wyszukiwarki Google. Ogólnie istnieje ok. kilkudziesięciu czynników rankingowych, wpływających na pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania Google — choć dokładnie nie wiemy, jakie konkretnie priorytety posiadają poszczególne elementy rankingowe i ile tak właściwie ich jest, gdyż Google trzyma te informacje w tajemnicy. Do najważniejszych czynników rankingowych będzie należał wybór odpowiednich słów kluczowych pod którymi będzie widoczna nasza witryna w sieci, dodawanie contentu na stronę, linkowanie zewnętrzne, optymalizacja pod kątem user experience, wersja mobilna witryny czy przyspieszenie jej działania. Pozycjonowanie możemy wdrożyć samodzielnie lub możemy korzystać z licznych ofert agencji SEO na rynku. Pozycjonowanie jest również długotrwałym i regularnym procesem, gdzie samo wypozycjonowanie witryny na wysokie pozycje może trwać od kilku miesięcy nawet do roku – dwóch lat czasu.
Pozycjonowanie stron internetowych przede wszystkim, warto wybierać jeśli chcemy stworzyć główne miejsce marki w sieci. Pozwala ona w dogodny i elastyczny sposób przedstawić produkt naszej marki a także podać wszystkie najważniejsze informacje. Strona internetowa może służyć jako miejsce, do którego będziemy kierowali ruch z internetu ale i również pomagać nam go uzyskiwać. Warto stawiać zwłaszcza na ten wybór jeśli zamierzamy promować naszą markę długotrwale.
Pierwszym plusem pozycjonowania stron internetowych jest atrakcyjny koszt pozyskania klienta. Przeznaczając środki na pozycjonowanie strony internetowej, inwestujemy je witrynę i będą one przynosiły profity przez bardzo długi czas. Dzięki temu rentowność pozycjonowania rośnie z biegiem czasu, a samo pozyskiwanie klientów w ten sposób jest atrakcyjny. Z wyszukiwarki Google możemy pozyskiwać bardzo duże ilości odbiorców — nawet tych niszowych gdyż Google to bardzo popularne i często odwiedzane miejsce, do którego udaje się zdecydowana większość osób w poszukiwaniu informacji. Pozycjonując stronę internetową możemy również elastycznie zmieniać hasła, pod jakimi jest widoczna w internecie, a także zmieniać i rozszerzać pulę słów kluczowych. Przelać dzięki pozycjonowaniu możemy również osiągać różne cele np. wizerunkowe czy te związane bezpośrednio ze sprzedażą.
Systemy reklamowe Google Ads i Facebook Ads
Na samym końcu naszego zestawienia znajdują się bardzo popularne i często wykorzystywane systemy reklamowe. Dwa najpopularniejsze systemy to Google Ads i Facebook Ads. Umożliwiają one wyemitowanie reklam we wszystkich miejscach związanych z Facebookiem czy Google. W wypadku Google Ads będzie to wyszukiwarka, YouTube, strony partnerów Google czy zakładka Google Zakupy. Przy pomocy FB Ads możemy reklamować się zarówno na Facebooku jak i na Instagramie.
Zasada działania systemów reklamowych jest prosta, choć samo obsługiwanie tych programów reklamowych wymaga sporej wiedzy i doświadczenia. Korzystanie z systemów reklamowych polega na wprowadzeniu wszystkich danych do danego konkretnego systemu i wyemitowaniu reklamy odbiorcom. Korzystając z tego rozwiązania będziemy decydowali do jakiej grupy docelowej chcemy trafić i jakie osoby mogą zobaczyć naszą reklamę. Będziemy mogli również, zmieniać czy edytować jej ustawienia, a także korzystać z dużej liczby ustawień odnośnie harmonogramu, form reklamy itp. Systemy reklamowe to dobry sposób na szybką reklamę lub pozyskiwanie dokładnie wybranych osób dzięki targetowaniu.