Targetowanie reklam w internecie. Wszystko o targetowaniu i grupach docelowych

|

5
(1)

|

|

Targetowanie reklam w internecie

Targetowanie reklam internetowych to jedno z bardziej tajemniczych pojęć, do których podchodzimy z pewną dozą rezerwy. Jest to jednak bardzo ważne zagadnienie, które warto poznać i które możemy wykorzystywać do zwiększenia skuteczności oraz efektywności finansowej naszych działań promocyjnych w sieci. Czym zatem jest określenie grupy docelowej odbiorców, jak się je wykonuje, a także dlaczego warto przeprowadzać je w sposób świadomy? Wszystkie najważniejsze informacje o targetowanie prezentujemy poniżej.

Co to jest targetowanie?

Targetowanie reklam internetowych to określenie grupy docelowej odbiorców, do których chcemy dotrzeć z naszą reklamą. Polega ono na różnych czynnościach, które mają sprawić, że nasza reklama zostanie wyemitowana w grupie osób posiadających konkretne cechy i które najlepiej zareagują na naszą reklamę. Z targetowaniem mamy do czynienia przeważnie w systemach reklamowych takich jak Google Ads czy Facebook Ads. Targetowanie może być również naturalne ze względu na miejsce publikacji lub sposób przekazu reklamowego, który będzie trafiał do konkretnej wąskiej grupy odbiorców.

Od bardziej technicznej strony targetowanie reklam internetowych w systemach reklamowych polega na wybieraniu konkretnych cech i parametrów osób, które będę mogły zobaczyć naszą reklamą. Do wyboru przeważnie mamy nawet kilkaset parametrów, które możemy wybierać wielokrotnie lub stosować jako wykluczenia. Do najpopularniejszych parametrów targetowania należy lokalizacja, wiek, płeć, zainteresowania czy posiadane urządzenie elektroniczne na którym odbiorca przegląda internet. Do rzadszych możemy zaliczyć np. aktywność w sieci, powiązanie z konkretnymi tematami czym przynależność etniczna.

Targetowanie posiada wiele odmian i typów. Najpopularniejszymi są targetowanie kontekstowe i behawioralne. Targetowanie kontekstowe polega na prezentowaniu naszej reklamy w miejscach związanych z daną tematyką. Będzie to np. reklama samochodowa na forum lub w grupie o tematyce motoryzacyjnej. Targetowanie behawioralne z kolei jest emitowaniem reklamy osobom pod kątem ich aktywności w internecie np. przeglądanych stron tematycznych

Dlaczego się je wykorzystuje

Targetowanie reklam internetowych, które wykorzystuje się przede wszystkim dlatego, aby z naszą reklamą trafić do grupy osób która będzie zainteresowana daną tematyką i najlepiej zareaguje na naszą promocję. Targetowanie reklamy ma zatem na celu zwiększanie jej skuteczności, a także posiada szereg innych korzyści i zalet, które prezentujemy nieco niżej. Targetowanie reklam internetowych stosowane jest już od wielu lat i nie jest nowością na rynku digital marketingu. Marketing internetowy posiada sporą ilość typów reklamy które umożliwiają targetowanie. Celem targetowania jest zatem zwiększenie skuteczności reklamy ze wszystkimi tego pozytywnymi konsekwencjami i wspomaganie procesu promowania się danej marki.

Jakie są zalety targetowania reklam internetowych

Targetowanie reklam internetowych jest bardzo korzystne w digital marketingu i posiada liczne zalety. Przede wszystkim jest to zwiększenie skuteczności reklamy która trafia do właściwych osób. Dbając o to mamy dużo większe szanse na lepszy odbiór reklamy aniżeli w grupie osób przypadkowych, w której będą znajdowały się osoby niezainteresowane daną kategorią tematyczną. Nasz przekaz reklamowy zostanie zatem odebrany znacznie lepiej wśród osób, które będą posiadały cechy idealnego klienta, a więc będziemy mogli liczyć na większą ilość konwersji, większą sprzedaż i większy zarobek.

Jeśli sama skuteczność reklamy targetowanej nie przekonała nas do tego procesu, powinniśmy zwrócić również uwagę na drugi plus wynikający bezpośrednio z pierwszego. Targetowanie reklamy internetowej dzięki skuteczności zwiększa efektywność finansową promocji internetowej. Promując się skuteczniej będziemy mogli wydawać mniejsze środki na uzyskanie konkretnego efektu lub za daną sumę uzyskać większe efekty niż przy reklamie nietargetowanej. Jeśli nasza reklama jest skuteczna, każda wydana złotówka będzie przynosiła najwięcej możliwych korzyści, a szanse na wygenerowanie zysku będą największe. Jest to szczególnie ważny plus przy dużych kampaniach reklamowych, które pochłaniają gigantyczne sumy, gdzie nawet kilka procent rentowności reklamy jest niezmiernie ważne.

Samo targetowanie reklam internetowych jest również dostępne za darmo – czy to w systemach reklamowych czy w przypadku naturalnego targetowania ze względu na miejsce publikacji. Reklamując się w Google Ads czy Facebooka Ads nie musimy płacić za możliwość targetowania, a reklamując się np. poprzez content w sieci również możemy targetowanie przeprowadzić samodzielnie bez wydawania dodatkowych pieniędzy. W zamian za poświęcenie pewnej ilości czasu uzyskamy wiele plusów i korzyści, których nie doświadczymy przy reklamie nietargetowanej.

Targetowanie reklam to również wbrew pozorom korzyści wizerunkowe. Jeśli nasza reklama będzie prezentowana wśród osób zainteresowanych daną tematyką, będzie odbierana pozytywnie. Jeśli z kolei nasza reklama będzie bombardowała osoby całkowicie niezwiązane z np. motoryzacją czy modą, będzie irytowała odbiorców a nasza marka zyska wiele nieprzychylnych komentarzy. Nieważne w takiej sytuacji będzie iż będą to komentarze ze strony osób niezwiązanych z branżą, ale ogólnie negatywny wizerunek marki będzie mógł się bardzo szybko rozprzestrzeniać. Dzięki targetowaniu możemy zatem kierować naszą reklamę do osób, które ucieszą się z ciekawych propozycji branżowych, a nie do osób, które będą uważały naszą reklamę jedynie za element przeszkadzający w przeglądaniu internetu.

Jak targetować reklamę

Niezależnie od tego czy reklamę będziemy traktowali w systemie reklamowym czy poprzez miejsce publikacji, przede wszystkim powinniśmy określić grupę docelową odbiorców, do której chcemy dotrzeć. Warto zrobić to na podstawie badań rynku, analiz, statystyk dostępnych publicznie czy naszych własnych doświadczeń z klientami którzy najczęściej korzystają z usług naszej marki.

Przede wszystkim powinniśmy ustalić różne grupy docelowe odbiorców razem z uwagi na nasze doświadczenia, raporty sprzedażowe czy przewidywania. Grupy te następnie będziemy testowali i wyciągali wnioski, jacy odbiorcy najlepiej reagują na reklamę j kto staje się rzeczywiście naszym realnym klientem. Wcześniejsze ustalenie potencjalnych grup odbiorców pomoże również następnie wprowadzać dane i ułatwi cały proces targetowania. Dość poważnym błędem jest określenie grupy docelowej odbiorców w momencie samego emitowania reklamy lub wprowadzania danych w systemie reklamowym. Targetowanie takie z pewnością będzie niedokładne i nie wykorzystamy jego potencjału. Posiadając już różne grupy odbiorców, które mogą okazać się trafne, powinniśmy rozpocząć testowanie reklam na porównywalnych grupach pod względem liczebności, formy reklamy czy jej intensywności. Możemy również publikować ją w różnych miejscach jeśli targetujemy reklamę naturalnie np. poprzez publikacje postów, wpisów czy marketing szeptany.

Zawężanie grupy docelowej to jedno z podstawowych narzędzi, które możemy stosować przy targetowaniu naszej reklamy internetowej. Zawężenie wykorzystywane jest przy celach sprzedażowych reklamy i pomaga nam pozyskiwać klientów. Polega ono na zwiększeniu liczby cech, które muszą spełniać odbiorcy, aby mogli zobaczyć naszą reklamę. Dzięki temu zwiększamy prawdopodobieństwo trafienia na klienta idealnego, który zakupi nasz produkt. Będzie wiązało się to ze zmniejszaniem grupy docelowej, ale zwiększeniem prawdopodobieństwa na sprzedaż. Z zawężania grupy docelowej powinniśmy korzystać jeśli naszym głównym celem jest sprzedaż, a także mamy przetestowane i wypracowane już pewne grupy odbiorców, które pozytywnie reagują na reklamę. Następnie należy zawężać je do satysfakcjonującego poziomu efektywności reklamy (stosunku konwersji do wyświetleń — im jest on większy, tym lepiej) — nie zmniejszając jednak grupy odbiorców poniżej tej rekomendowanej np. w Facebooka Ads, gdyż możemy mieć problemy z wyświetlaniem reklam.

Rozszerzenie targetowania reklamy jest kolei procesem odwrotnym do zwężenia. Ma ono wspomagać cele wizerunkowe takie jak budowanie pozytywnego wizerunku marki, zwiększenie zasięgu firmy czy kreowanie wizerunku lidera branżowego. Rozszerzanie targetu będzie polegało na emitowaniu reklamy w dużej grupie osób, które jedynie spełniają podstawowe wymogi, aby zostać naszymi klientami. Grupa taka będzie różnorodna, a znajdować się w niej będą różne osoby, które teoretycznie mogą zainteresować się naszą marką. Dzięki temu będziemy mogli pozyskiwać nowych klientów, ale przede wszystkim zwiększyć zasięg marki czy dowiadywać się jacy klienci interesowali się realnie naszymi produktami.

Targetując reklamę powinniśmy ogólnie zastanowić się do kogo chcemy skierować nasz przekaz reklamowy i kto ma być klientem naszej marki. Powinniśmy również sprawdzić, jakie osoby o jakich cechach najczęściej kupują dane produkty lub usługi. Powinniśmy dowiedzieć się jak najwięcej o takich osobach, aby móc do nich skutecznie docierać.

Targetowanie samodzielne czy zlecenie targetowania agencji

Jednym z głównych pytań jakie pojawia się przy temacie targetowania reklam internetowych jest to czy warto targetować reklamę samodzielnie czy lepiej jest zlecać ten proces profesjonalnej agencji marketingowej. Jeśli potrafimy samodzielnie określić targetowanie naszej reklamy i wybrać grupy docelowe, możemy ten proces wykonać samodzielnie. Jeśli jednak mamy pewne wątpliwości i sprawia nam to wiele problemów, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie zlecenie tego zadania profesjonalistom. Będziemy mogli w zamian za opłatę liczyć na stworzenie odpowiednich grup docelowych, a nawet wprowadzenie konkretnych ustawień w systemach reklamowych czy wskazówki na temat publikowania materiałów reklamowych w sieci. Targetowanie jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na skuteczność reklamy, a więc powinniśmy wykonać go w rzetelny i prawidłowy sposób. Powinniśmy wykonywać go zatem samodzielnie jedynie wtedy jeśli mamy pewności, że wykonamy go poprawnie gdyż pozorne oszczędności mogą spowodować duże straty finansowe i wizerunkowe.

Jak przydatny był ten wpis?

Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Ponieważ uważasz, że ten post był przydatny...

Śledź nas w mediach społecznościowych! aby dowiedzieć się więcej!

Firmowa.pl

Baza wiedzy z zakresu biznesu, marketingu, prawa, księgowości i finansów.